رفع افسردگی با رژیم غذایی مدیترانه ای در مردان جوان

به گزارش سیناپرس فارس، طبق یک پژوهش جدید پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به مردان جوان کمک کند بر افسردگی غلبه کنند.
محققان دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا می گویند که پزشکان باید به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود، جوانان با علائم افسردگی رابه متخصص تغذیه یا رژیم درمانی معرفی کنند.
این کارآزمایی بالینی اولین آزمایشی است که تأثیر رژیم غذایی مدیترانه ای «میوه و سبزیجات تازه، ماهی و غلات» بر سلامت روان مردان جوان ارزیابی می کند.
72 مرد 18 تا 25 سال در این آزمایش شرکت کردند که یک گروه به مدت 12 هفته به رژیم غذایی مغذی روی آوردند در حالی که گروه دیگر در درمان دوستی شرکت کردند.
محققان سلامت روان آنها را در ابتدای کارآزمایی و دوباره بعد از شش و 12 هفته ارزیابی کردند. مردانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کردند نسبت به گروهی که در جلسات دوستی شرکت کرده بودند، نمره کیفیت زندگی «به طور قابل توجهی» بالاتری داشتند.
امکان شروع سلامت روان از «روده»
محققان می گویند امکان دارد این رژیم به افرادی که از سلامت روانی ضعیف رنج می برند با کمک به ترشح سروتونین روده کمک کند.
این ماده شیمیایی توسط میکروب های روده ایجاد می شود اما آنها برای عملکرد خوب نیاز به مصرف فیبر دارند و خوشبختانه میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند.
محققان در مجله آمریکایی تغذیه بالینی می نویسند: «این نتایج نقش مهم تغذیه در درمان افسردگی را برجسته می کند و باید توصیه هایی را که پزشکان به این جمعیت جمعیتی خاص ارائه می دهند، ارائه دهد.
جسیکا بیز، محقق ارشد از دانشگاه فناوری سیدنی در بیانیه‌ای دانشگاهی می‌گوید: تمرکز اصلی بر افزایش کیفیت رژیم غذایی با غذاهای کامل تازه و در عین حال کاهش مصرف غذاهای فست فود، شکر و گوشت قرمز فرآوری‌شده بود.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا از نظر علمی فکر می کنیم غذا بر خلق و خو تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، حدود 90 درصد سروتونین، ماده شیمیایی که به ما کمک می کند احساس شادی کنیم، توسط میکروب های روده ما در روده ما ساخته می شود.
 بیز ادامه می‌دهد که شواهد در حال ظهوری وجود دارد که نشان می‌دهد این میکروب‌ها می‌توانند از طریق عصب واگ، در چیزی که محور روده-مغز نامیده می‌شود، با مغز ارتباط برقرار کنند .
برای داشتن میکروب‌های مفید، باید فیبر را که در حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، تغذیه کنیم.»
حدود یک سوم مردان افسرده به درمان‌های استاندارد پاسخ نمی‌دهند و محققان امیدوارند که به افرادی که ممکن است به درمان‌های موجود پاسخ خوبی ندهند کمک کنند.
 شرکت کنندگان در این پژوهش مایل به گرفتن رژیم غذایی بودند و می خواستند پس از پایان برنامه آن را ادامه دهند.
بیز می افزاید: «ما از اینکه مردان جوان چقدر مایل به گرفتن یک رژیم غذایی جدید بودند شگفت زده شدیم. افرادی که به رژیم غذایی مدیترانه ای اختصاص داده شده بودند توانستند رژیم غذایی اصلی خود را تحت راهنمایی یک متخصص تغذیه در مدت زمان کوتاهی تغییر دهند.
این نشان می دهد که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع مردان جوان افسرده به یک متخصص تغذیه یا رژیم درمانی را به عنوان یک جزء مهم در درمان افسردگی بالینی در نظر بگیرند. ”
محقق نتیجه می‌گیرد: «تقریباً همه شرکت‌کنندگان حضور خود رادر برنامه ادامه دادند و بسیاری از آنها پس از پایان پژوهش مایل به ادامه رژیم غذایی بودند، که نشان می‌دهد چقدر این مداخله را مؤثر، قابل تحمل و ارزشمند می‌دانستند».
ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا