ترس موش های نر از موز

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دانشگاه مک گیل در مونترال، هنگام تجزیه و تحلیل هورمون‌های استرس در موش‌های نر، زمانی که نرها نزدیک به ماده‌های باردار یا شیرده بودند، متوجه این بیزاری غیرعادی میوه شدند.

جفری موگیل، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه مک گیل، می‌گوید: همه چیز غافلگیرکننده بود، زیرا ما به طور خاص به دنبال این نبودیم و آن را تصادفی یافتیم. موگیل به لایو ساینس گفت: زنان باردار برای آزمایش دیگری در آزمایشگاه ما بودند و یکی از دانش‌آموزان ما متوجه شد که مردان شروع به رفتار عجیب کرده‌اند.

در این مقاله، محققان نوشتند که «موش‌های نر، به‌ویژه نرهای باکره، به خوبی شناخته شده‌اند که برای ارتقای تناسب ژنتیکی خود درگیر پرخاشگری نوزادکشی می‌شوند». به عنوان راهی برای دور نگه داشتن این شکارچیان بالقوه، موش های ماده باردار و شیرده به سیگنال‌های شیمیایی یا انتشار پاسخ‌های شیمیایی از طریق بدن خود برای ارسال پیام به نرها برای دوری از فرزندان خود متکی هستند.

موگیل گفت: جوندگان و بسیاری از پستانداران غیر از انسان به حس بویایی یا بویایی خود وابسته هستند. علامت گذاری بوی ادرار به خوبی شناخته شده است، اما آنچه ما در اینجا یافتیم پیام جدیدی است که قبلاً در پستانداران توصیف نشده است، ما پیام های بویایی زیادی را دیده ایم که از نر به ماده ارسال می شود، اما نمونه های کمتری وجود دارد.

موگیل و تیمش پس از مشاهده اینکه سطح استرس در موش های نر در پاسخ به مواد شیمیایی موجود در ادرار موش های ماده افزایش می‌یابد، به این فکر افتادند که آیا n-pentyl acetate از منبعی متفاوت می‌تواند پاسخ مشابهی را ایجاد کند.

آنها روغن موز را از یک سوپرمارکت محلی خریداری کردند و مایع را به گلوله های پنبه ای اضافه کردند و سپس در قفس موش های نر قرار دادند. وجود این عطر به میزان قابل توجهی سطح استرس مردان را افزایش می‌دهد – درست مانند ادرار در آزمایش‌های قبلی – و محققان گمان می‌کنند که این افزایش هورمونی مستقیماً با استرسی که فرد هنگام مواجهه با یک دعوای احتمالی احساس می‌کند مرتبط است.

نویسندگان مطالعه گزارش دادند که قرار گرفتن در معرض ادرار یا روغن موز نیز دارای اثر ضد درد یا تسکین درد بوده و حساسیت نرها  به درد را کاهش می دهد. با اندازه‌گیری در طول زمان، محققان دریافتند که مقاومت درد در موش‌های نر به سرعت پنج دقیقه پس از استشمام n-pentyl acetate ایجاد شد و 60 دقیقه پس از بوییدن آن کاهش یافت.

نویسندگان مطالعه همچنین دریافتند که سطوح بی‌دردی ناشی از استرس در موش‌های نر باکره به‌طور قابل‌توجهی بالاتر بود، که نشان می‌دهد نرهای غیرمرتبط تهدید بزرگ‌تری نسبت به پدران برای بقای توله‌ها هستند. موگیل به Live Science گفت: یافته‌ها نگاهی اجمالی به کانال‌های ارتباطی نامرئی که حیوانات برای صحبت با یکدیگر استفاده می‌کنند، ارائه می‌کند.

مترجم: کربم عباسی