چگونه کودکانی که مو میکشند را کنترل کنیم

به گزارش سینا پرس فارس، اگر کودکی موهای خود را کشید نشان از اختلال عصبی و یا ناراحتی و نگرانی او دارد که والدین باید علت ناراحتی او را جویا شوند و در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنند

اما اگر کودک موی اطرافیان را می کشد این رفتار ناشی از آموختن مهارتی است که کودک در دوران رشد خود یاد گرفته و فهمیده با این کار چیزی نصیبش میشود و اگر موی کسی را بکشد سریعا نسبت به این رفتار واکنشی میبیند که گاهی همراه با جایزه یا کسب چیزیست.

این رفتار  درست مانند زدن کلید و روشن شدن لامپ است. کودک با خودش مى‌گوید: چه جالب! وقتى موهاى او را مى‌کشم، جیغ مى‌کشد. شاید هم دلیل مو کشیدن از نظر او، متوقف کردن یک اتفاق ناخوشایند است. مثلاً دوستش مى‌خواهد اسباب بازیش را بگیرد و با کشیدن مویش دست از این کار برمى‌دارد.

چگونه از این امر جلوگیری شود
* به او نشان دهید که چیزى نصیبش نمى‌شود. مثلا وقتی موى دوستش را کشیده تا اسباب بازى او را بگیرد، شما بلافاصله دستش را محکم بگیرید، قربانی را نجات دهید، اسباب بازى را به دوستش برگردانید و همزمان بگویید: ما، مو نمى‌کشیم. همین یک جمله کافیست! لازمست سریع و بلافاصله عمل کنید.

* هرگز رفتار او را بر روی خودش تلافی نکنید زیرا کودک فقط جهت تغییر شرایط مو می کشد پس نیازی نیست به او بفهمانید که مثلا مو کشیدن چقدر درد دارد!

* به مرور به او بیاموزید که برای حل مشکلاتش بجای مو کشیدن از صحبت کردن استفاده کند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا