دلار کجا و چگونه تولید میشود

به گزارش سینا پرس فارس، اداره حکاکی و چاپ نام رسمی مؤسسه‌ای در واشنگتن آمریکاست که پول رسمی این کشور، اسکناس‌های دلار را چاپ می‌کند. در این آلبوم عکس با این مؤسسه و روند تهیه دلار بیشتر آشنا شوید.

کارخانه پول‌سازی
اداره حکاکی و چاپ (BEP) بزرگترین کارخانه تولید پول در ایالات متحده است. ساختمان این اداره با نمایی نئوکلاسیک از سنگ آهک و ستون‌های غول‌آسا به یک دژ مستحکم می‌ماند.

ساعت دلاری
سراسر این ساختمان یادآور محصولی است که در آن تولید می‌شود. حتی به جای اعداد ساعت بزرگی که به یکی از دیوارها کوبیده شده هم اسکناس‌های دلار چسبانده شده است.

اول از همه ایمنی
ایمنی کارمندان این اداره نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر دستگاهی را می‌توان با استفاده از حسگرها یا با یک شستی قرمزرنگ و بزرگ از کار انداخت.

آماده ارسال
دستگاه صد اسکناس را می‌شمارد با باندرُل مرتب می‌کند. سپس ۱۰ بسته صدتایی اسکناس با پلاستیک بسته‌بندی می‌شود. یک کارگر بسته‌های پلاستیکی را روی هم می‌چیند و در نهایت همه را روی یک گاری می‌گذارد. این اسکناس‌ها تا زمانی که تحویل بانک مرکزی نشوند و شماره سریال آنها وارد سیستم پولی نشود، ارزشی ندارند.

کنایه‌ای ظریف
اینجا هم طنز و شوخی هست و هم نمادهای وطن‌پرستانه، از جمله پرچم آمریکا که همه جا به اشکال مختلف دیده می‌شود.

اینجا چاپ می‌شود
کاغذهای اسکناس خام در ماشین افست قرار داده می‌شوند. وقتی کار چاپ شروع می‌شود، صدایی گوشخراش محیط را پر می‌کند.

همه چیز سبز می‌شود
رنگ سبز یکی از مهمترین و در حین حال قدیمی‌ترین ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های دلار است. طرز ساخت این رنگ سری و به صورت انحصاری ثبت شده است. اِد مجیا طرز ساخت رنگ را می‌داند. او مسئول فرونقش است. دستگاهی که مجیا روی آن کار می‌کند، ظرفیت کار روی ۱۰ هزار کاغذ ورقه بزرگ کاغذ اسکناس در ساعت را دارد.

خشک شدن در گاوصندوق
اسکناس‌ها به مدت سه روز در اتاقی دربسته و حفاظت‌شده قرار داده می‌شوند تا خشک شوند. هر روز در مجموع اسکناس‌هایی به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار تولید می‌شود. هزینه کاغذ و تولید هر قطعه اسکناس سه و شش دهم سنت است.

شماره نهایی
مرحله نهایی پیش از تبدیل‌شدن به ارزی جهانی: هر اسکناس یک شماره سریال منحصر به فرد دارد. دستگاه شماره‌زنی اسکناس‌ها با دست تنظیم می‌شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا