چرا بايد استفاده از کرم ضد آفتاب را جدي بگیریم

به گزارش سینا پرس فارس، محمد درايش متخصص پوست و مو و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جهرم با اشاره به اهميت استفاده از ضد آفتاب در برابر نور خورشيد گفت: اشعه خورشيد ساطع كننده امواج UVB ، UVA و UVC به سمت كره زمين است. لايه اوزون موجود در جو مانع ورود اشعه  UVC كه از نوع خطرناك ترين و سرطان زا ترين نوع اشعه است به زمين مي شود. ولي اشعه  UVA  و UVB وارد جو كره زمين شده و در سطح زمين گسترش پيدا مي كند. لازم به ذكر است كه اشعه UVA به میزان ۷۵ درصد از شيشه  هم عبور مي كند و اشعه UVB در محیط بیرو ن از منزل سبب آفتاب سوختگی می شود.

وی در ادامه افزود: اگر فرد در طولاني مدت در معرض اشعه هاي  UVA  و UVB قرار گيرد مضرات اين اشعه ها مي تواند باعث ايجاد آسيب هاي پوستي شود.

به گفته این متخصص يكي از آسيب هاي پوستي photo aging يا پير شدگي پوست است. به اين صورت كه اشعه خورشيد به تدريج باعث تخريب و از بين رفتن الياف كلاژني در قسمت عمري پوست مي شود. اين تخريب در طول زمان اتفاق مي افتد و علاوه بر آن مي تواند باعث ايجاد يك سري راديكال هاي آزاد در سطح پوست شود.

دراویش خاطر نشان كرد: كساني كه به واسطه شغلشان در محيط بيرون و زير نور خورشيد قرار دارند بيشتر از ديگران در معرض اشعه نور خورشيد هستند و اين در معرض بودن طي 10 الي 20 سال مي تواند به مرور راديكال هايي در سطح پوست آزاد كند كه منجر به سرطان هاي پوست شود.  سرطان سلول بازال (Basal cell carcinoma) یا به اختصار BCC و سرطان اسکواموس سل کارسینوما (Squamous cell carcinoma) يا به اختصار SCC كه از شايع ترين سرطان هاي پوست است.

وي با اشاره به اينكه بعضي از پوست ها در برابر نور خورشيد آسيب پذير تر  هستند گفت:  كساني كه داراي پوست روشن و يا به عبارتي بلوند هستند در برابر اشعه نور خورشيد حساسيت بيشتري دارند. به اين صورت كه اگر مدت كوتاه تري در برابر نور خورشيد قرار گيرند، پوستشان دچار قرمزي و آفتاب سوختگي مي شوند. به مرور اين آفتاب سوختگي باعث تغيير حالت پوستي مانند افتادگي پوست و شلي پوست شده و همين طور لكه هاي پوستي بنام "ملاسما" ايجاد مي شود. اين افراد بايد مراقبت هاي پوستي بيشتري داشته باشند.

درايش با بيان اين مطلب كه بيشترين ميزان اشعه نور خورشيد از ساعت 10 تا 2 بعد از ظهر وجود دارد گفت: البته در قسمت هاي مختلف كره زمين اين ساعت ها متفاوت است و نور خورشيد در مناطقي كه در نزديكي مدارهاي راس السرطان و راس الجدي قرار دارند عمود بوده و اشعه هاي مضر نور خورشيد تا 4 بعد از ظهر نيز گسترش مي يابد. بنابراين اگر افراد از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر بيرون از منزل هستند حتما بايد از ضد آفتاب استفاده كنند.

اين متخصص پوست در پاسخ به اين سوال كه از كدام برند ضد آفتاب بايد استفاده كرد گفت: اينكه كدام برند بهتر است و بايد از آن استفاده كرد مهم نيست، موضوعي كه  بايد روي آن تاكيد شود استفاده مكرر ضد آفتاب و تمديد آن است. اگر شما يك برند معمولي ضد آفتاب خريداري كنيد و در طي روز چندين بار آن را تمديد نماييد خيلي بهتر از آن است كه يك ضد آفتاب گران قيمت تهيه شود و فقط يك بار در طول روز از آن استفاده گردد.

وي در ادامه اضافه كرد: توصيه مي شود ضد آفتاب حداقل هر از 3 ساعت تمديد شود. به خصوص اگر فرد در بيرون از منزل حضور دارد. به اين صورت كه فرد با يك دستمال مرطوب ضد آفتاب را از سطح پوست خود پاك كرده و ضد آفتاب جديد را روي پوست قرار داده و تمديد كند. اين حالت موجب مي شود پوست در برابر اشعه uv  خورشيد تحت محافظت قرار گيرد.

درايش با اشاره به  SPF موجود در ضد آفتاب گفت:   «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» است و ميزان اثر بخشي يك ضد آفتاب در برابر اشعه  UV خورشيد مشخص مي كند. ميزان اثر بخشي ضد آفتاب در برابر اشعه  UV خورشيد با (SPF 15) 93درصد، با ( SPF 30)  بين 95 تا 96 درصد و با  SPF  بالاي 50، 98 درصد است.

وي با اشاره به اين مطلب كه استفاده از ضد آفتاب براي  كودكان هم توصيه مي شود گفت:  از يك سالگي و سنين خيلي پايين تر ( شير خوارگي) مي توان ضد آفتاب فيزيكال با  SPF  پايين 15 كه بسيار سبك است و اثر پوشانندگي دارد استفاده كرد. براي كودكان ضد آفتاب با  SPF 30 يا SPF 40 و از سن 12 تا 14 سال SPF  بالاي 50 توصيه مي شود.

دراویش خاطر نشان كرد: ضد آفتاب فيزيكال مناسب كودكان، اثر پوشانندگي خاصي روي صورت ندارد و فقط باعث محافظت در برابر اشعه خورشيد مي شود و عارضه اي به دنبال ندارد. در دوران بارداري هم توصيه مي شود مادران  از ضد آفتاب هاي فيزيكال به جاي ضد آفتاب هاي شيميايي استفاده نمايند.

وي عنوان كرد: ضد آفتاب ها بر اساس نوع پوست صورت متفاوت است. كساني كه داراي پوست چرب بوده بايد از ضد آفتاب فاقد چربي  OIL FREE استفاده نمايند. ضد آفتاب هايي كه روي آنها  ALL SKIN TYPY درج شده است بيشتر براي پوست هاي خشك و معمولي قابل استفاده است و باعث رطوبت رساني به پوست مي شود. پيشنهاد مي شود از اين نوع ضد آفتاب استفاده شود.

این متخصص در ادامه بيان كرد: ضد آفتاب ها انواع مختلفي دارد، رنگي و فاقد رنگ كه هيچ عارضه اي نداشته و  تفاوتي در كارايي ضد آفتاب ايجاد نمي كند و تنها بستگي به سليقه شخص دارد.

وي با اشاره به استعمال ضد آفتاب در محيط خانه گفت: اگر محيط منزل مانند آپارتمان، آفتاب گيري كمي داشته باشد نياز به استفاده از ضد آفتاب در خانه نيست اما اگر فرد در خانه حياط دار و ويلايي زندگي مي كند كه نور بيشتري وجود داشته و فرد در معرض آفتاب قرار دارد، استفاده از آن توصيه مي شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا