سوسک‌هایی که از اشک مارمولک تغذیه می کنند

به گزارش سیناپرس فارس، شب 29 مارس 2019، خاویر آزنار گونزالس دی روئدا عکاس طبیعت یک آنول باریک Anolis fuscoauratus  (نوعی مارمولک) را مشاهده کرد که روی شاخه ای در آمازون اکوادور خوابیده بود.
بالای سرش، سوسکی بی حرکت با دهانش در گوشه چشم خزنده افتاده بود که این صحنه در یک عکس جاودانه شد. پس از چند دقیقه، حشره دور شد و مارمولک بدون لرزش چشمان خود را کمی باز کرد.

سوسک چیکار کرد؟
این حشره از اشک مارمولک تغذیه می کرد، عملی که به نام لاکریفاژی شناخته می شود، که عموماً توسط حیوانات دارای پروبوسیس (زائده ای کشیده و لوله ای شکل روی سر برخی حشرات) مانند پروانه ها و پروانه ها و حتی زنبورها برای مکمل انجام می شود. رژیم غذایی آنها حاوی نمک و سایر مواد مغذی از طریق ترشحات لاک پشت ها، کروکودیل ها، مارمولک ها یا پرندگان است.
به لطف تصویر عکاس منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دانشمندی به نام Matthijs P. van den Burg، از موزه ملی علوم طبیعی مادرید  آن را پیدا کرد و با هم شروع به نوشتن یک مطالعه جدید کردند که اولین مشاهدات را توصیف می کند.
تغذیه اشک توسط سوسک ها، یک گروه بسیار فراوان و رایج از حشرات است.
آنها متعلق به Blattodea هستند و بیش از 4500 گونه شناخته شده سوسک از 500 جنس وجود دارد اما علیرغم تعداد زیاد آن‌ها و رایج بودن آن‌ها حتی در خانواده‌ها، هنوز چیزهای زیادی در مورد این حشرات با بدن مسطح و قرمز مایل به قهوه‌ای برای دانستن داریم.
نتایج که در مجله Neotropical Biodiversity منتشر شده است، نشان می دهد که سوسک ها رژیم غذایی وسیع تری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، دارند.
ون دن بورگ می‌گوید: بنابراین این حشرات شب‌ها برای یافتن این منابع غذایی به شکارچیان خود مراجعه می‌کنند که می‌تواند به دلیل رقابت زیاد در جنگل‌های بارانی استوایی ایجاد شود.

تلاش شبانه روزی برای نوشیدن اشک
اگرچه تا به حال تصور می شد که تمام گونه های لاچریفاگوس به لطف پروبوسیس  بلندشان که در مورد پروانه ها اسپیرترومبوس نامیده می شود اشک می مکند اما گونه هایی که فاقد این اندام هستند نیز می توانند این کار را انجام دهند. با این وجود، آنها خطر آسیب یا خورده شدن را دارند زیرا مانند سوسک با آنول باریک، نزدیک میزبان هستند.
برای کاهش خطر شکار، این سوسک ها در شب از این ترشحات تغذیه می کند، اگرچه برخی از خزندگان روزانه در تاریکی فعال تر هستند. این رفتار محقق را شگفت زده کرده است زیرا تا کنون تصور می شد که لاچریفاژی (نوشیدن اشک جانوران) یک فعالیت روزانه است.
این کارشناس از بخش جغرافیای زیستی و تغییرات جهانی MNCN می گوید: «کار ما بینش جدیدی در مورد تاریخ طبیعی سوسک ها ارائه می دهد. این رفتار همچنین می تواند در صورت انتقال ویروس ها یا باکتری ها در طول تعامل، به خزندگان آسیب برساند.
برای زیست شناس، کشف لاچریفاژی سوسک روی مارمولک ها، که مشاهده آن بسیار دشوار است به ما امکان می دهد تا تعاملات بین گونه ها را در سراسر جهان بهتر درک کنیم.
ون دن بورگ نتیجه می گیرد: ما برای بسیاری از گونه های توصیف شده فاقد این اطلاعات هستیم.

ترجمه: حمیدرضا ثابت نسب