77 درصد از رمزهای مسیری ضعیف هستند

امروزه یکی از محبوب ترین روش های رمزگذاری برای تلفن های همراه، استفاده از رمزهای مسیری است. این رمزهای شامل یک مسیر حرکتی از پیش تعیین شده توسط کاربر مابین چند نقطه نمایش داده شده بر روی نمایشگر است. این روش در میان کاربران به صورت عمومی با نام Lock pattern شناخته می شود.

کاربران برای انتخاب هر الگو مجازند از حداقل 4 و حداکثر 9 نقطه بگذرند که همین قابلیت موجب شده تا کاربران بتوانند برای خود بهترین و امن ترین رمز عبورها را انتخاب کنند. اما مارتل لوج، از دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ ، به بررسی 4000 هزار الگویی پرداخت که توسط مردم انتخاب شده بود. نتیجه این که همه آنها ساختار رمزی بسیار ضعیفی بوده اند.

برای درک این موضوع کافی است بدانید که برای نمونه 77 درصد از این رمزها از یکی از نقاط واقع در چهار گوشه الگو آغاز می شد. میزان44 درصد از تمامی مسیرها نیز از اولین نقطه سمت چپ شروع می شد. اغلب این الگو ها از چپ به راست یا بالا به پایین حرکت می کرد. درصد بزرگی از این رمزها تنها از 4 نقطه می گذشتند.

این موضوع نشان می دهد که بیشتر افراد از الگوریتم های قابل پیش بینی استفاده می کنند و این امر می تواند امنیت داده های آنها را به شدت به خطر بیندازد.

بیشتر مردم رمزهایی که مسیر های مختلفی را در نقاط طی می کنند و در نتیجه امنیت بیش تری دارند را انتخاب نمی کنند. دو الگوی واقع در سمت راست عکس بالا امنیت بیش تری نسبت به دو الگوی سمت چپ دارند. ده درصد از رمزهای مطالعه شده در این تحقیق درواقع شامل نقش یکی از حروف الفبای لاتین بود.

حال محققانی که این پژوهش را به انجام رسانده اند برای بالا بردن امنیت تلفن های همراه چند راه حل پیش نهاد کرده اند که شامل موارد زیر هستند:

  • از رمزهای الگویی استفاده نکنید و به هیچ عنوان رمز عبور خود را قابل مشاهده نکنید.
  • در صورتی که مایل به استفاده از این الگوها هستید نیز الگوی رمز خود را تقاطع دار کنید.
  • در ساخت الگوی خود از بیش از چهار نقطه عبور کنید و هیچ گاه در هیچ کجای کامپیوتر خود این الگو را ذخیره نکنید.

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا