ترویج کتابخوانی، محور نشست دستگاه‌های خانواده فرهنگ فارس

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست از کتاب به عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش یاد کرد و گفت:  یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تحول این وزارتخانه دنبال می‌کند تقویت هویت ملی و اسلامی است که یکی از عناصر موثر آن، کتاب و کتابخوانی است.
حمیدرضا قانعی افزود: هویت، مقوله بسیار مهم و کلیدی است چرا که در صورت تضعیف هویت ملی، اقتدار کشور تضعیف می‌شود و جامعه به انزوا می‌رود؛ از این رو، هر چه اقداماتی برای کتاب و کتابخوانی انجام دهیم باز هم نیازمند اقدامات بیشتر هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه آمار سرانه مطالعه در کشور، نگران‌کننده است، گفت:‌ باید از هر ابزاری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره گیریم و دستگاه‌های حوزه فرهنگ نیز ظرفیت‌های خود را در راستای افزایش سرانه مطالعه به کار گیرند.
قانعی با گرامیداشت هفدهم اسفندماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، ماموریت این نهاد را ترویج کتاب و کتابخوانی دانست و گفت:‌ باید از همه ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت‌های این نهاد برای دعوت مردم به مطالعه بیشتر کتاب بهره گیریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه با بیان این که آمار زیربنای کتابخانه‌ها در شهر شیراز در خور این شهر نیست، ابراز امیدواری کرد که بتوان کتابخانه مرکزی خوبی در شهر شیراز بنا نهاد.
قانعی همچنین ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد را گرامی‌داشت.

شاخص های استان فارس در حوزه کتاب و کتابخوانی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس که میزبانی این نشست را برعهده داشت نیز در گزارشی از وضعیت استان در این حوزه گفت: هم اینک ۲۵۱ کتابخانه عمومی در استان مجموعا در زیربنایی به وسعت ۸۰ هزار مترمربع فعال هستند.
روح الله منوچهری افزود: از ۱۲۰ شهر استان فارس، هم اینک ۲۰ شهر فاقد کتابخانه هستند؛ در سال‌های گذشته ۲۱ شهر فاقد کتابخانه بودند که هفت شهر صاحب کتابخانه عمومی شدند اما با توجه به ارتقای برخی روستاها به شهر طی سال‌های اخیر، هم اینک ۲۰ شهر فاقد کتابخانه در استان داریم.
وی گفت:‌در شهر شیراز پراکندگی توزیع کتابخانه‌ها بسیار خوب است اما بنا بر استانداردها باید به ازای هر یکصد نفر، هشت مترمربع کتابخانه داشته باشیم که هم اینک این شاخص یک متر و ۶۵ سانتیمترمربع است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه به تاثیر کرونا بر شمار اعضای این کتابخانه ها پرداخت و گفت:  قبل از کرونا، آمار اعضای کتابخانه‌های عمومی استان به ۱۶۰ هزار نفر رسید که با شیوع کرونا، کمتر از ۵۰ هزار نفر به تمدید عضویت پرداختند و البته هم اینک با بهبود شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹، شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان به ۸۹ هزار و ۹۴۰ نفر رسیده است.

خرید پنج میلیارد تومان کتاب برای کتابخانه‌های عمومی فارس
منوچهری همچنین خبری نویدبخش داشت که برای نخستین بار، رقمی بزرگ در حد پنج میلیارد تومان کتاب به انتخاب کتابداران برای کتابخانه‌های عمومی سراسر استان فارس طی هفته گذشته خریداری شده است که از این نظر، اقدامی بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان این که امروزه کارکرد کتابخانه‌های عمومی دیگر تنها به امانت کتاب و فضای مطالعه محدود نیست، اظهار داشت:  کتابخانه ها به منزله فرهنگسرای اجتماعی عمل می‌کنند و می‌توانند میزبان کارگاه‌های مختلف باشند.

تقدیر از تلاش‌های استاندار فارس برای ترویج فرهنگ زیارت
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز در سخنانی در این نشست، اختصاص هشت هزار تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی برای مشتاقان سفر به عتبات عالیات در کشور را یادآور شد و گفت:‌ با تلاش‌های استاندار فارس، رقم این تسهیلات در این استان به ۸۰ میلیون ریال افزایش یافته است که اقدام قابل تقدیری برای ترویج فرهنگ زیارت و بهره‌مندی جامعه از آثار و برکات ائمه اطهار (س) محسوب می‌شود.

راه اندازی پروازهای شیراز – دمشق از اول فروردین ۱۴۰۱
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی منصورآبادی افزود: پس از راه اندازی تورهای زیارت عتبات عالیات کشور عراق از ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، نخستین گروه از زائران استان فارس نیز اول فروردین‌ماه ۱۴۰۱ به کشور سوریه اعزام خواهند شد.
دبیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان فارس همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام مطلوب زائران اربعین از این استان سخن گفت و اظهار داشت:‌امیدواریم که همه نهادها دست به دست هم دهند تا اربعین سال آینده، این آیین به شکل مطلوب‌تری برگزار شود.

رضا یوسفی معاون اداره کل حج و زیارت استان فارس نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به آثار و برکات زیارت حرم ائمه اطهار (ع) برای زائران و اعضای خانواده‌های آنها، بر تقویت فرهنگ زیارت در استان تاکید کرد.

اوقاف مهیای حضور گردشگران نوروزی در اماکن متبرکه می شود
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های برجسته استان در میزبانی اماکن متبرکه و مقدس گفت: این اماکن مقدس مذهبی را مهیای حضور گردشگران نوروزی می کنیم.
حجت الاسلام رحیم صفری افزود:  آماده سازی مساجد بین راهی برای میزبانی مسافران و برپایی نماز جماعت و تجهیز زائرسراهای اوقاف در سراسر استان فارس از دیگر اقدامات این اداره کل خواهد بود.

امید به تحول جدی مساجد در دولت سیزدهم
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد فارس نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس این کانون‌ها در کشور، گفت: ۱۵ برنامه استانی و ملی به همین مناسبت طی روزهای اخیر برگزار شده و برنامه‌های دیگری هم در دستور کار است.
حجت الاسلام حسین امیدی با اشاره به تغییر و تحول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دولت سیزدهم، از رویکردهای سکاندار جدید این  اداره کل قدردانی کرد و گفت: با تحول صورت گرفته، انرژی ما برای فعالیت در حوزه مسجد، چندبرابر شده و این امید شکل گرفته است که در دولت سیزدهم، تحول جدی در جایگاه و تاثیرگذاری مساجد استان را شاهد باشیم.

استمرار اطلاع‌رسانی لحظه‌ای در استان فارس
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس نیز در سخنانی در این نشست از برنامه‌ریزی‌های این خبرگزاری ملی برای استمرار فرایند لحظه‌ای اطلاع رسانی رخدادهای استان در تعطیلات نوروز و پاسخ به نیازهای مخاطبان سخن گفت و یادآور شد که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، معرفی تازه‌های نشر و نویسندگان کتاب به صورت ویژه در دستورکار این رسانه قرار دارد.
سید احمد نجفی‌ با اشاره به از سرگیری سفرهای نوروزی به استان فارس پس از وقفه دو ساله به خاطر شیوع کرونا، نقش رسانه‌های استان در میزبانی مطلوب گردشگران را یادآور شد و اظهارداشت: از آنجا که فارس، استانی گردشگر پذیر است، شمار مخاطبان رسانه‌های استان در ایام نوروز بیش از گذشته است و از این رو، رسانه‌ها باید ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و به لحظه رخدادها، وضعیت ارائه خدمات به گردشگران را رصد و با اطلاع‌رسانی هدفمند، زمینه ساز ارتقای سطح این خدمات شوند.

در پایان این نشست، مدیران و مسئولان ادارات کل هم خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس حاضر در این جلسه از بخش‌های مختلف کتابخانه زنده یاد رییسی اردکانی شیراز از جمله مخزن کتاب‌های مرجع، محل نگهداری نسخ خطی،‌ بخش ویژه روشندلان و استودیوی ضبط کتاب‌های صوتی بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا