متروی ناشناخته و زیر زمینی روسیه

 به گزارش سینا پرس فارس، جاذبه‌ها و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که مسکو به واسطه آن‌ها مشهور شده است و شاید باورش سخت باشد اما قطعا متروی مسکو یکی از برجسته‌ترین آن‌ها است. سیستم مترو را می‌توان قلب شهر مسکو دانست. در ساعات اوج شلوغی و تردد، جمعیت زیادی در خیابان‌های منتهی به ایستگاه‌های مترو در حال حرکت هستند. افرادی که یا می‌خواهند سوار مترو شوند یا از آن خارج شده‌اند. مترو علاوه بر این‌که سیستم اصلی حمل‌ونقل عمومی مسکو است، بنایی تاریخی است که تاریخ آشفته و هویت روسیه را نمایش می‌دهد.

ساخت متروی روسیه

اولین برنامه ساخت مترو مسکو به زمان امپراتوری روسیه باز می‌گردد؛ اما ساخت‌وساز آن در سال 1931 آغاز و سال 1935 اولین ایستگاه برای عموم افتتاح شد. اولین مترو مسکو بخشی از خط قرمز مترو، از سوکولنیکی (Sokolniki) به مرکز شهر امتداد داشت که طول آن 11 کیلومتر بود. طرح اولیه مترو مسکو شامل 10 خط و طول 80 کیلومتر می‌شد. برای ساخت مترو فقط کارگران و داوطلبان روسی به کار گرفته شدند، اما طراحی اصلی مترو توسط مهندسانی انجام شد که قبلا کار طراحی مترو لندن را انجام داده بودند.

همین موضوع باعث ظرافت در ساخت‌وساز و معماری بسیار جذاب ایستگاه‌های متروی این شهر تاریخی شد.

 

لیوان قهوه ای که باعث ایجاد ایستگاه «خط حلقه» شد

جنگ جهانی دوم تاثیر زیادی بر روسیه داشت و ساخت مترو هم از این تاثیرات و حال‌وهوای آن دوران بی‌نصیب نبود. طراحی‌های اصلی داخلی ایستگاه‌های مترو با مضامین جنگ، جایگزین شدند. ساخت ایستگاه‌های جدید به تاخیر افتاد و برخی از ایستگاه‌ها از حالت سرویس‌دهی خارج شدند. بسیاری از ایستگاه‌ها مترو در زمان محاصره مسکو در سال 1941 به عنوان پناهگاه‌های هوایی مورد استفاده قرار گرفتند. همه‌وهمه این اتفاقات و حوادث بر ظاهر و عملکرد ایستگاه‌های متروی مسکو تاثیر قابل‌توجه و بعضا ماندگاری داشتند.

پس از جنگ ساخت‌وسازها از سر گرفته شدند و نمادین‌ترین خط مترو مسکو یعنی ایستگاه «خط حلقه» شروع به کار کرد. این خط به طرز شگفت‌آوری تغییر بین خطوط را آسان کرد. خط حلقه در تمام نقشه‌های مترو مسکو به رنگ قهوه‌ای نمایش داده می‌شود.

شایعات مختلفی در مورد این خط وجود دارد. گفته می‌شود این بخش، هیچ وقت در طراحی اصلی مترو مسکو نبوده، بلکه استالین هنگام بررسی نقشه لیوان قهوه خود را روی آن قرار داده است و طرح حلقه روی نقشه افتاده و چون همه از استالین می‌ترسیدند، کسی جرات نکرد آن را تغییر بدهد. جنگ سرد بودجه مورد نیاز ساخت مترو را کاهش داد. به همین دلیل ایستگاه‌هایی که در این دوره ساخته شدند، از نظر ظاهری شکل یکسان و ساده‌تری نسبت به ایستگاه‌های مرکزی شهر دارند.

متروی ناشناخته و زیر زمینی روسیه

متروی دوم که به نام کد D6 هم شناخته می‌شود، یک سیستم سری زیرزمینی است. این سیستم، به موازات سیستم متروی مسکو ساخته شده است. این شبکه که یکی از مکان های ناشناخته جهان است که ساختمان‌های بسیار مهم دولتی و ادارای مسکو را به هم وصل می‌کند. از جمله آن‌ها کاخ کرملین است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا