شعر ، از اصلی ترین حاملان فرهنگ ایثار و شهادت در تاریخ کشور

به گزارش سینا پرس فارس، طی مراسمی  اختتامیه ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی، با حضور سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در این مراسم بیان کرد: محوریت برگزاری ششمین کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی را به استان فارس که استان شعر است سپرده شد و سیاست جدید بنیاد شهید کشور این است که استان ها محور برنامه های فرهنگی باشند چراکه استان ها بسیار فاخرتر این رویدادها را برگزار می کنند. این مقام مسئول با بیان اینکه امید است این جلسات با قوت بیشتری ادامه یابد و راه شهداء گشاینده مسیر زندگی همه ما باشد، گفت:این رویداد مزین به نام شهداء و ایثار است و محور اصلی این رویداد زنان عاشورایی هستند. زنانی که برپاکننده و حافظ عاشورا هستند. 
وی افزود : شاعر و هنرمند اصلی شهیدان، خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان هستند و هنرمندی اصلی را این بزرگواران به خرج دادند؛چرا که مقاومت آنها عاشقانه بوده است. 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: زبان هنر و شعر زبان بیان است و زمانی که کلمات توانایی بیان مفهومی را پیدا نمی کنند ما به زبان تمثیل، شعر و هنر پناه می بریم و در قالب شعر، نقاشی و مجسمه سازی منظور خود را بیان می کنیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه شعر یکی از اصلی ترین حاملان این فرهنگ در طول تاریخ بوده است، گفت: شاعران ایثارگر و ایثارگران شاعر هر دو یک مفهوم هستند و در طول تاریخ نسبت به انتقال معنای والا و الهی ایثار و شهادت انجام وظیفه کردند و زحمات بسیاری را بیان عشق الهی خود متحمل شدند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی در پی خون های فراوان و زحمات بسیاری رقم خورده است و نظام، دولت، مجلس و به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در قوانین جاری کشور و هم در اساس نامه خود لحاظ قانونی موظف به پاسداری، ترویج و توسعه فرهنگ شهادت و ایثار و شناساندن چهره واقعی ایثار و شهادت و ایثارگران به جامعه است.

* اهتمام این کنگره ترغیب شاعران و صاحبان قریحه و ذوق بود تا آثاری نو پدید آورند  

در این مراسم همچنین مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در سخنانی بیان کرد: مدتهاست که فعالان عرصه شعر و ادب تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با فراخوان شعر در زمینه های مرتبط با ایثار و زنان عاشورایی کاری فاخر را رقم بزنند.
محمد جواد محمدی پور گفت: مفتخریم که با دریافت آثاری از سراسر جهان که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارزشمند و در خور تحسین هستند آیین پایانی ششمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی را به میزبانی شهر شیراز برگزار کنیم. این مقام مسئول اظهار داشت: شعر یکی از موثرترین و والاترین رسانه هاست و اهتمام این کنگره ترغیب شاعران و صاحبان قریحه و ذوق بوده تا آثاری نو پدید آورند تا سالیان دراز روایتگر فداکاری ها و ایثارگری های زنان و مردانی باشند که جان و مال و فرزند خود را در صراط حق و آزادگی ایثار کردند.

شایان ذکر است ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی در قالب زبان‌های فارسی،عربی و انگلیسی از ۲۹ شهریور در شیراز آغاز به کار کرد و اختتامیه آن برگزار و در پایان از کتاب واژه‌های شهید رونمایی شد و نخستین نشان شعر ایثار کشور به احد ده بزرگی، شاعر شیرازی تقدیم شد. 

گزارش : زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا