علمی کردن کشاورزی و کشاورزی دانش‌بنیان راهکار ارتقای تولید

به گزارش سینا پرس فارس، مجتبی دهقان پور در مراسم بازديد از شرکت‌ها و کارگاه‌های برتر پارک علم و فناوری فارس و نمایشگاه محصولات فناورانه این پارک در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از رویکردهایی که در روز معارفه‌خود بر آن تاکید کردم افزایش نفوذ علم در کشاورزی بود تا بتوانیم با مشارکت پیش قراولان این عرصه را عملیاتی کنیم.    
وی اظهار داشت: کشاورزی استان دارای پتانسیل های و قابلیت بسیاری است که این استان در حوزه تولیدات باغی مقام اول کشور، حوزه زراعی دوم و حوزه دام و طیور دارای مقام چهارم است.  
دهقان پور خاطر نشان کرد: فارس همچنین مقام دوم در تامین امنیت غذایی کشور را دارد. 
وی ابراز داشت: به طبع نقش برجسته این استان و ارتباطی که با پارک علم و فناوری استان خواهیم داشت رویکرد مدیریت مطلوب تری را در این حوزه  دنبال خواهیم کرد. زیرا آنچه که می تواند به کشاورزی کمک کند، باتوجه به تنگناها و با تغییر اقلیمی که با آن مواجه ایم علمی کردن کشاورزی و دانش بنیان کردن کشاورزی است.
وی اضافه کرد: بهره وری کشاورزی یکی از پارادیم های اصلی این حوزه است که باید در راستای ارتقای بهره وری دنبال شود و دانش بنیان کردن کشاورزی یکی از اصلی ترین اقدامات است.  
دهقان پور در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ضریب نفوذی بخش کشاورزی کشور ۶ درصد است و در مقایسه ای که با سایر کشورهای دنیا صورت می گیرد این میزان کم است و میتوان از بستر خوبی که ایجاد شده است این ضریب را افزایش داد.   
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین افزود : در خصوص ایجاد پردیس کشاورزی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها جلساتی را داشته باشیم. از سوی دیگر برای اولین دفتری با عنوان دفتر مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شده است و این دفتر می تواند مکان خوبی برای ساز و کار و ارتباط با دفاتر فناوری این حوزه ایجاد کند. چرا که با این ارتباط می توانیم در بستر این موضوع می توانیم ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی بویژه پارک علمی و فناوری ایجاد کنیم.
دهقان پور همچنین گفت: اگر بخواهیم تحولی داشته باشیم نمی توانیم دیگر توسعه افقی داشته باشیم بلکه باید توسعه عمودی را با رهگذر کردن از مسیر عملی کردن کشاورزی ایجاد کنیم. 
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پایان به انعقاد تفاهم نامه سازمان جهاد کشاورزی فارس در راستای ایجاد پارک علم و فناوری جهاد کشاورزی با پارک علم و فناوری استان خبر داد و گفت: در راستای انعقاد این تفاهم نامه با پارک علم و فناوری امید است شاهد تحول مطلوب در عرصه کشاورزی باشیم. 
گفتنی است در پایان این مراسم ۳ تفاهم‌نامه پردیس کشاورزی با مشارکت جهاد کشاورزی، پردیس فراسان با مشارکت بخش خصوصی و پردیس تکنولوژی و ساخت با مشارکت دانشکده فنی و حرفه‌ای استان منعقد شد. 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا