کشاورزی‌های پر آب و خشک شدن تالاب‌ها

به گزارش سینا پرس فارس، مسعود نوشادی، استاد تمام بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز و مجری طرح تحقیقاتی احیای تالاب بختگان در جلسه شورای حفاظت از تالاب های استان ، بیان کرد: کاهش میزان بارندگی در محل دریاچه‌ها ۵۰درصد کل حوزه است و از سال ۸۸ به این سمت سال نرمال و ترسالی در حوزه طشک و بختگان نداریم از آن طرف در کنار کاهش بارندگی تبخیر داریم.

وی با بیان اینکه کاهش شدید منابع آب در حوزه بختگان طی ۱۰ سال اخیر رخ داده است، افزود: بررسی آبخوان‌ها نشان داد نه تنها آبخوان تالاب را تغذیه نمی‌کنند بلکه از تالاب به سمت آبخوان خروجی دارد و از آبخوان برای احیای تالاب نمی‌توان استفاده کرد.

نوشادی با بیان اینکه چاه‌های زیادی در اطراف تالاب حفر شده که ورودی و خروجی به تالاب را برعکس کرده است، بیان کرد: احداث سدهای مخزنی، برداشت بی‌رویه از آب رودخانه‌ها، کشاورزی‌های پر آب از جمله دلایلی است که منجر به خشک شدن تالاب‌ها شده است.  

استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه دنبال تعطیلی کشاورزی نیستیم اما دنبال راهکاری برای معیشت پایدار روستائیان اطراف تالاب هستیم، گفت: استفاده از آب‌های تصفیه شده یکی از راه‌های اصلی است که باید در احیای تالاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

شایان ذکر است از سال ۸۵ سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت تالاب‌ها را در دستور کار قرار داد تا دستگاه‌ها با کمک یکدیگر برای یک هدف مشترک کار کنند و در استان فارس نیز ۱۳ تالاب وجود دارد که ۵ تالاب به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است اما به دلیل خشکسالی های پی در پی هریک با مشکل کم آبی مواجه شده اند.

 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا