وضعیت تالاب های استان فارس خوب نیست

به گزارش سینا پرس فارس ، حمید ظهرابی در جلسه شورای حفاظت از تالاب ها بیان کرد: از سال ۸۵ سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت تالاب‌ها را در دستور کار قرار داد تا دستگاه‌ها با کمک یکدیگر برای یک هدف مشترک کار کنند.  
وی با بیان اینکه کشاورزی پایدار و اصلاح معیشت‌ها برای حفاظت از تالاب‌های استان امری ضروری است، اظهار داشت: محیط زیست و حفاظت از آنها همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است که در راستای آن سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کرده است.
ظهرابی خاطر نشان کرد: ۱۳ تالاب در استان فارس وجود دارد که ۵ تالاب به عنوان بین‌المللی به ثبت رسیده است.
وی در ادامه در خصوص وضعیت تالاب های استان گفت: متأسفانه وضعیت تالاب‌های استان خوب نیست و تنها برم شور و هفت برم در طول سال آب دارند و مابقی یا کاملا خشک شدند یا به صورت فصلی با بارندگی آب دارند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در بارندگی اخیر نیز تالاب‌ها تغییر چندانی نداشته اند به گونه‌ای که پریشان صفر درصد آبگیری شده است و مابقی نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است و تنها تالاب هیرم ۵۲ درصد بوده است که به دلیل سیلاب آبگیری شده است.  
مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه از برنامه پنجم مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با اولویت تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده در دستور کار قرار گرفت، افزود: باتوجه به اینکه احیای تالاب‌های در سطح محلی، استان‌ها و کشوری دنبال می‌شود در استان فارس در سطح استانی دانشگاه شیراز را نیز بر این موضوع وارد کردیم تا احیای تالاب‌ها براساس مبنای علمی و پایه‌ای پیش برود و این دانشگاه واحدهایی را برای مطالعه در نظر گرفته است.
ظهرابی همچنین با تأکید بر اینکه در مدیریت زیست بومی همه بخش‌ها باید مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: تاکنون ۴ برنامه جامع تدوین مدیریت برای ۶ تالاب استان تهیه شده است و تعیین نیاز آبی شش تالاب مشخص شده و برای مابقی هم امسال مشخص می‌شود.  
وی با بیان اینکه اصلاح معیشت و کشاورزی پایداری که در دریاچه ارومیه نتیجه‌بخش بوده در ۱۱ روستای استان فارس برای بختگان انجام می‌شود، افزود: ۶ روستا امسال و ۵ روستا سال آینده این برنامه در آنها دنبال می‌شود.
مدیر کل محیط زیست استان فارس در پایان یادآور شد: پیگیری و تحقق حق آبه، احیای تالاب ها و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار با رویکرد بازگرداندن آب به تالاب‌های طشک، پریشان و کمجان و انعقاد قرار داد با دانشگاه تهران درخصوص احیای تالاب پریشان از دیگر مواردی است که توسط محیط زیست استان دنبال می شود.

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا