طرح ریزی ۵۰ پروژه گردشگری در شهر شیراز تا سال ۱۴۰۴

به گزارش سینا پرس فارس، محمد فرخ زاده در اولین نشست هم اندیشی تخصصی گردشگری با حضور فعالین گردشگری شهر شیراز بیان کرد: در حوزه گردشگری حباب های بسیاری وجود دارد و حاکمیت به این موضوع توجه نکرده است تا گردشگری معنای واقعی خود را در فضاهای خالی که با آن مواجه است، پر کند.
وی با اشاره به جلسه برگزار شده با حضور دکتر ایمانیه استاندار فارس در محل استانداری گفت: در این جلسه تعدادی طرح گردشگری بررسی شد اما هنوز دیدگاه ها نسبت به این موضوع نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کنند که وقتی یک گردشگر در راستای سرمایه گذاری ورود می کند درگیر مشکلاتی از قبیل: آب ، برق، زیر ساخت،  آسفالت، مجوز و  موافقت های اصولی و هزار داستان دیگر است.
فرخ زاده با بیان اینکه امروز صدا و سیما باید به سمت آموزش فراگیر برود و به همه حوزه ها روی بیاورد و این آموزش تنها مختص به حوزه گردشگری، نباشد، گفت: متأسفانه هر ساله پاکبان های بسیاری را به دلیل جمع آوری زباله هایی که خودروها از داخل ماشین به خیابان و معابر پرتاب می کنند ، از دست می دهیم . این در حالیست که هر یک کشته که در شهر از محل تصادفات بجا می ماند بالغ بر ۵-۶ میلیارد تومان هزینه مستقیم در بر دارد که هزینه گزافی بر کشور متحمل می شود.
این عضو شورای شهر ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز این موضوع وجود دارد که هر یک فرصتی که به دلیل بروکراسی یا نگاه حاکمیتی وجود دارد ۱۷ شغل مستقیم و غیر مستقیم را از دست می دهیم. چرا که این حوزه شامل سیستم های متنوع و بسیاری همچون انتقال، سوغات، صنایع دستی، اقامت می باشد که هر کدام دارای یک چرخه است و در بدترین حالت باعث از بین رفتن مشاغل مستقیم و غیر مستقیم هر حوزه می شود.
فرخ زاده اضافه کرد: اگر در رونق گردشگری بی دقتی کنیم بویژه در حوزه زیارت که در کشور ما به دلیل عقبه ای که دارد و در استان فارس که دارای بیش از ۵۰۰ امامزاده واجب التعظیم و به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) می باشد و شهر شیراز که دارای ۱۸۷ امامزاده است، اگر کوتاهی شود و این موضوع رونق نگیرد باید به صراحت بگوییم از ماست که بر ماست!
رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز با بیان اینکه در کمیسیون گردشگری اقدامات بسیاری در این حوزه در حال انجام است، گفت: هنوز به این اطمینان نرسیدیم که مجموعه شهرداری استقبال و اقبال لازم را از مسائل گردشگری و زیارتی انجام خواهد داد. این در حالیست که باتوجه به اقداماتی که در بخش گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری انجام میشود اما بخشی در اختیار این مجموعه نیست و بخشی به زیرساخت ها ارتباط دارد و بایستی این زیرساخت ها فراهم شود.
فرخ زاده در ادامه به اولین اقدام انجام شده در این حوزه اشاره نمود و اظهار کرد: باتوجه به اختلاف دیرینه ای که میان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با سازمان سیما و منظر فضای سبز در خصوص باغات تاریخی وجود داشت، ظرف ۲ هفته مصوب شد تا این باغات به حوزه گردشگری واگذار شود و امید است با اجرای رویدادهای مناسب بتوان باغات را طی دو سالی که بواسطه بیماری کرونا تعطیل بوده اند به چرخه فعالیت باز گرداند و رونق یابند.
نیاز شهر شیراز به احداث یک شهر بازی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست توسط فعالین گردشگری مطرح شد و فرخ زاده در خصوص آن عنوان کرد: در حال حاضر چند مکان جهت جانمایی و احداث شهر بازی شیراز معرفی شده است اما هزینه اجرای آن بسیار زیاد می باشد و هنوز سرمایه گذار مشخصی که پای کار باشد نیامده است، اما در تلاشیم تا این اقدام انجام شود. از سوی دیگر آنچه که طی این سال ها نداشتیم در حقیقت ضعف و عدم زیر ساخت های موجود بوده است و اگر زیر ساخت های لازم ایجاد شود می توانیم فضاهای دیگری همچون باغ پرندگان، پارک آبی، پارک هیجانی و… ایجاد کرد.
فرخ زاده همچنین در این نشست از اجرای ۵۰ پروژه گردشگری تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ تعداد ۵۰ پروژه گردشگری طرح ریزی کرده ایم تا آنها را در شهر شیراز اجرا کنیم و امید است شهرداری در این حوزه بتواند خودی نشان بدهد و پای کار آید. چرا که اگر حتی یکی از این طرح ها به مرحله اجرایی برسد سرمایه گذاران با رغبت بیشتری به این حوزه وارد می شوند و از سایر ظرفیت ها استفاده می کنند.
 ایجاد موزه بزرگ شیراز، بهسازی و بازآفرینی ۱۳ کارکرد برای پارک آزادی از دیگر موضوعاتی بود که این عضو شورا به آن اشاره کرد و افزود:
ما به تنهایی به عنوان یک نهاد که نام آن شورای اسلامی شهر است نمی توانیم کاری را انجام دهیم و به مشارکت مردم نیازمندیم و امید است بتوانیم در این حوزه اقدامات بسیار خوبی را انجام دهیم.
شایان ذکر است در این نشست تخصصی که با حضور شهردار منطقه هشت و معاون شهردار در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد، از تلاش سازمان های مردم نهاد در جهت تشکیل این نشست تقدیر و تشکر بعمل آمد.

گزارش : زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا