استفاده از نژاد و قومیت در تفسیر نتایج آزمایشات پزشکی ممنوع

به گزارش سیناپرس، در پاسخ به سوال آیا نژاد یا قومیت شما باید بر نسخه ای که از پزشکتان دریافت می کنید تأثیر بگذارد؟ هر دو (نژاد و قومیت) هنوز در پزشکی برای تفسیر نتایج آزمایش و هدایت تصمیمات درمانی استفاده می شوند، اما شواهد مشکوک هستند و این رویکرد می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، دستورالعمل‌های پزشکی در ایالات متحده، بریتانیا و جاهای دیگر، اغلب استفاده از الگوریتم‌هایی را توصیه می‌کنند که حاوی تنظیماتی برای نژاد یا قومیت افراد هستند، از ابزارهای مورد استفاده برای ارزیابی خطر شکستگی استخوان گرفته تا دستگاه‌های حاوی تنظیمات تعبیه‌شده نژادی یا قومیتی برای اندازه‌گیری عملکرد ریه. مورد دوم را می‌توان تا حدی به پیشنهاد ساموئل کارترایت، برده‌دار ایالات متحده در دهه ۱۸۰۰ مبنی بر اینکه سیاه‌پوستان به‌طور طبیعی ظرفیت ریه‌شان پایین است و در نتیجه زمانی که برده می‌شدند، سالم‌تر بودند، ردیابی کرد.

این الگوریتم‌ها در نهایت تحت بررسی جدی قرار می‌گیرند. اخیراً، بنیاد ملی کلیه ایالات متحده و انجمن نفرولوژی آمریکا به طور رسمی توافق نظری را علیه استفاده از تنظیم نژاد در معادلات عملکرد کلیه ایجاد کرده اند. یک تنظیم مشابه آزمایش کلیه مبتنی بر نژاد نیز از راهنمای پزشکی بریتانیا که توسط موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) تنظیم شده بود حذف شد. این تصمیمات در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه تعدیل نژادی به تشخیص و درمان نادرست بیماری کلیوی در میان سیاه‌پوستان کمک می‌کند، اتخاذ شد.

با این حال، تصمیمات مبتنی بر نژاد هنوز در سایر بخش‌های پزشکی با شواهد کمی برای حمایت از آنها نفوذ می‌کند. به عنوان مثال، NICE از بازنگری دستورالعمل خود در مورد درمان فشار خون بالا که داروهای متفاوتی را برای سیاه پوستان در مقایسه با سایرین توصیه می کند، خودداری کرده است. این راهنما در حال حاضر می‌گوید که پزشکان باید داروهایی به نام مهارکننده‌های ACE را برای افراد زیر 55 سال مبتلا به فشار خون بالا تجویز کنند، مگر اینکه آنها از "خانواده سیاه پوست آفریقایی یا آفریقایی-کارائیب" باشند، در این صورت آنها باید داروهای متفاوتی دریافت کنند.

دیپش گوپال، یک پزشک عمومی که همچنین در دانشگاه کوئین مری لندن است و همکارانش طی سال گذشته دو بار به NICE نامه نوشتند و درخواست بازنگری فوری این راهنمایی کردند، اما در هر دو مورد رد کرد و در پاسخ به این که شواهد نشان می‌دهد وجود دارد«تفاوت‌های بالینی معنی‌دار در اثربخشی درمان‌ها برای افراد در این زیرگروه‌های منشأ خانواده».

اما گوپال و دیگران این شواهد را مورد مناقشه قرار می‌دهند، به‌ویژه با توجه به اینکه نژاد و قومیت ساختارهای اجتماعی با تعریف ضعیفی هستند که مبنای بیولوژیکی ندارند. در واقع، طبق داده ها، پاسخ های درمانی افراد به معنای واقعی کلمه سیاه و سفید نیست.

در پاسخ به گوپال و همکارانش و به محتوای این مقاله، NICE گفت که "یک همگنی بیولوژیکی و ژنتیکی واضح در بین همه سیاه‌پوستان و سفیدپوستان وجود ندارد" و "راهنما برای افراد دارای مختلط در نظر گرفته نمی‌شود". اما افزود که، انجام آزمایشات مربوطه برای همه به دلیل "هزینه و زمان اضافی" امکان پذیر نیست.

استفاده از نژاد یا قومیت به عنوان شاخص زیست شناسی در این راه تنبل و نادقیق است. NICE و سایر سازمان‌های بهداشتی در سطح جهان باید فوراً بررسی سیستماتیک توصیه‌های مبتنی بر نژاد را در سراسر دستورالعمل‌های خود آغاز کنند. فرضیه پزشک در مورد نژاد یا قومیت یک فرد، اطلاعات بیولوژیکی معناداری را ارائه نمی دهد که بتواند تصمیمات پزشکی را راهنمایی کند. آنها متغیرهای بیولوژیکی نیستند و نمی توانند به عنوان نماینده ای برای ترکیب ژنتیکی استفاده شوند.

این بدان معنا نیست که دارو باید کم رنگ شود. اما نژادپرستی به وضوح باعث نابرابری در سلامت در بسیاری از کشورها می شود و این باید مورد توجه قرار گیرد. چراکه تداوم ایده های مضر و غیر علمی در مورد تفاوت های بیولوژیکی بین نژادها در راهنمایی پزشکی راه حل نیست.

مترجم: امیرمحمد مظفری

منبع خبر: https://www.newscientist.com/article/mg25233602-900-medicine-must-stop-using-race-and-etnicity-to-interpret-test-results/#ixzz7HDe9mX58

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا