شهید سلیمانی فردی شجاع، ایثارگر، فراجناحی و مسئولیت پذیر بود
به گزارش سینا پرس فارس، رئیس جهاددانشگاهی فارس در بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی با بیان اینکه حضور بزرگ بانوی اسلام در کنار امام علی(ع) از باب وظیفه همسری نبود بلکه امام شناسی و دفاع و حمایت از امام زمانش بود، تاکید کرد: اگر امروز این ویژگیها در جامعه حفظ نشود، دچار مشکل خواهیم شد، چرا که امروز دنیا بانو و خانواده ایرانی را هدف قرار داده و در تلاش است تا با طی این مسیر به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند، لذا بر همگان واجب است که در توسعه فرهنگ فاطمی، همتی ویژه داشته باشند و آن را محدود به دهه فاطمیه نکنند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس که معتقد است اشخاصی تبدیل به الگو میشوند که به لحاظ اخلاقی، علمی، عملی، خدمات اجتماعی، فداکاری، خودسوزی در راه حق و خدمت به خلق بدون توقع مادی خدمت کنند، گفت: بنابراین خود شخص موضوعیت ندارد و در واقع اینجور اشخاص اگر برای خود موضوعیت قائل بودند و خود را هدف میدانستند، الگو نمیشدند.
بابایی با تاکید بر اینکه تفکر و عمل حضرت زهرا(س) باید جهانی شود، گفت: زنان در عرصههای اجتماعی، علمی و فناوری، ورزش و … باید حضور داشته باشند، چرا که ظرفیتهای زیادی دارند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین راه برون رفت از توطئه و حمله دشمن در این حوزه را تسری فرهنگ فاطمی در جامعه ذکر و خاطرنشان کرد: امروز اگر سردار سلیمانی در مکتب سلیمانی میشود سردار دلها، برگرفته از فرهنگ و مکتب فاطمی است
او به چرایی لقب «سیدة النساء العالمین» حضرت فاطمه (س) هم اشاره و خاطرنشان کرد: آن حضرت علاوه بر اینکه دائما در حال دعا و ذکر بودند، در تمام بخشهای عملیاتی هم جامعه حضور داشتند.
بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) باید از ابزار روز نیز بهره ببریم، تاکید کرد: معرفی شخصیت آن حضرت نباید تنها محدود به روز زن و یا ایام فاطمیه شود.
او با بیان اینکه حاج قاسم فردی شجاع، ایثارگر، مهربان، فراجناحی و مسئولیت پذیر بود، با تشریح شاخصههای مکتب و ستون و اصول ماندگاری یک مکتب، تصریح کرد: آیا مکتب سلیمانی، سلیمانی را ساخت یا سلیمانی، مکتب سلیمانی را؟ کسانی که در مسیر سلیمانی قرار میگیرند، هدفشان این است که هیچ باشند و کسی آنها را نبیند، همانگونه که سردار دلها را تا شهادت بسیاری نمیشناختند و پس از شهادت مشخص شد که سردار دلها چه شخصیت بارزی داشتند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با تاکید بر اینکه در مکتب سلیمانی، عشق به شهادت، تربیت حقیقی، مجاهدت دائمی، نبود منفعت طلبی موج میزند، گفت: شهید سلیمانی رسانهای نداشت اما سراسر اخلاص بود و در حالیکه هدفش ناشناس ماندن بود اما نزد خداوند و مردم عزیز شد.
او عنوان کرد: بسیاری از کسانی که برای شهید سلیمانی اشک ریختند و بزرگترین تشییع جنازه دنیا را راه انداختند، نمیدانستند که چرا اینگونه اشک میریزند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس که معتقد است با جمله «من انقلابیام»، اتفاقی نمیافتد که باید در عمل این مهم تحقق یابد، گفت: تعهد، ایمان، معنویت گرایی، فداکاری، روحیه مقاومت و استکبارستیزی درسهایی است که افراد را به جایگاه رفیع انسانیت میرساند.
بابایی همچنین با بیان اینکه در نگاه توحیدی، هر شخصی در محضر خداوند و نسبتش با حق و توحید و عدالت هیچ است، گفت: آنها که واقعاً باور داشتند هیچکساند، همهکساند؛ چون به خداوند تکیه میکنند و قوی، زیبا و دوستداشتنی میشوند. آنها آگاه میشوند؛ چون به علم، قدرت و جمال مطلق وصل میشوند و هرکس هرمقداری وصل بشود، همان مقدار جمال و قدرت و علم در او متجلی میشود و یک مرتبه همه دوستش دارند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس خاطرنشان کرد: بنابراین، مکتب سلیمانی مکتبی است که سلیمانی را ساخت، نه مکتبی که سلیمانی ساخته باشد.
او ادامه داد: وقتی رهبر انقلاب تعبیر به مکتب سلیمانی میکنند، منظورشان صرفاً دعوت به شخصپرستی، حتی قهرمانپرستی نیست. ارزش چنین اشخاصی به این است که فانی در مکتباند.
بابایی با تاکید بر اینکه رفتار و کردار شهید سلیمانی به یک مناسبت و سالگرد و بزرگداشت محدود نشود، ابراز امیداوری کرد که همه مسئولان بیش از شعار در عمل بخشی از منویات سردار سلیمانی را جامه عمل بپوشانند.
بابایی به تعبیر حضرت امام مبنی بر اینکه بگویید «مکتب من، نگویید من»، خاطرنشان کرد: کسانی که محبوب مردم و جامعه دینی و تبدیل به الگو و قدیس میشوند و خواسته یا ناخواسته برایشان اشک میریزند وجه ممیز و اصلیشان این است که گفتند «مکتب من، نگفتند من».
بابایی همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا رهبر انقلاب از شهید سلیمانی به عنوان مکتب نام بردند؟ گفت: تعبیر مکتب در برابر فرد چند نکته دارد. اولاً این بحث گرچه بهطور مصداقی متمرکز و معطوف به شخص یا اشخاص خاصی است، اما همیشه الگوهایی برتر از بقیه دیده میشوند و خداوند آنها را پیش چشم نسلها قرار میدهد؛ چون غالب توجه به ارزشهای انتزاعی و غیرمجسم برایمان سخت است، ولی وقتی الگو داشته باشیم درک آنها برایمان راحتتر میشود.
گزارش: محمرضا قشقایی زاده