دستیابی شهر شیراز به جایگاه قطب هوش مصنوعی در علوم پزشکی کشور و منطقه

به گزارش سینا پرس فارس، رییس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  در نشست خبری خود با خبرنگاران از برگزاری نخستین کنگره بین ‌المللی فناوری های پیشرفته در حوزه سلامت و کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی خبر داد.
دکتر علیرضا مهدی زاده با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت هوش مصنوعی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، از هوش مصنوعی به عنوان یک مسئله مهم و آینده ساز نام بردند و با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف دنیا در توسعه هوش مصنوعی تاکید کردند: این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به گونه ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب بیانگر اهمیت رسیدگی به این موضوع در همه سطوح نظام است، افزود: در حال حاضر وضعیت کشور در زمینه هوش مصنوعی از نظر توان تخصصی و قابلیت های بالقوه در حد قابل قبول است و قرار گرفتن جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه نیز امکان پذیر است، اما نیاز به برنامه ریزی سریع اقدام های زمینه ساز و نظارت مداوم دارد؛ لازم است این مقوله به صورت یک اولویت فوری مدنظر قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی شود.
رییس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به شیوع بیماری کووید۱۹، یکی از اولویت های اصلی برای سازمان ها، شرکت های خصوصی و دولتی حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ میلادی را تعامل پذیری عنوان کرد و ادامه داد: در راستای برقراری تعامل علمی و همکاری بین المللی دانشمندان، صاحبان صنایع و کارآفرینان در حوزه های مختلف پزشکی و مهندسی، نخستین کنگره بین المللی فناوری های پیشرفته در حوزه سلامت با همکاری پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روزهای ۷ و ۸ دی ماه سال جاری صورت مجازی برگزار می شود.
دکتر مهدی زاده رویکرد اصلی این کنگره را معرفی ظرفیت ها و کاربردهای تکنولوژی هوش مصنوعی برای ترسیم نقشه راه تحقق اهداف توسعه پایدار در صنعت فناوری های نوین سلامت کشور با همکاری علمی پژوهشگران فعال در حوزه های مختلف در سطوح ملی و بین المللی عنوان کرد.
وی در ادامه به محورهای برگزاری این رویداد علمی اشاره کرد و گفت: پردازش سیگنال و تصاویر پزشکی، مدیریت کلان داده ها در فناوری های سلامت، کاربردهای اینترنت اشیاء در فناوری های سلامت، مسایل اخلاقی و حقوقی در استفاده از فناوری های هوش مصنوعی در پزشکی، کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اعصاب و کاربردهای بیوانفورماتیک در فناوری های سلامت از محورهای اصلی این رویداد است.
رییس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به راه اندازی مقطع دکتری هوش مصنوعی در علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان پیشرو در کشور و بیان اهمیت هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا اعلام کرد: طبق برنامه ریزی ها و هدف گذاری های انجام شده تلاش می شود که شهر شیراز را علاوه بر قطب علوم پزشکی در کشور و خاورمیانه، به جایگاه قطب هوش مصنوعی در علوم پزشکی کشور و منطقه نیز برسانیم.
او همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه در برخی مناطق کشور با موضوع کمبود پزشک بویژه در مناطق محروم مواجه هستیم می توانیم با بهره مندی از خدمات هوش مصنوعی از این خدمات در مناطق محروم استفاده کنیم. چرا که این اقدام دسترسی عدالت مندانه و آسان به خدمات پزشکی را برای همه مردم بوجود می آورد.  
دکتر مهدی زاده در پایان در تعریف از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به سیستم هایی اطلاق می شود که می توانند رفتارهایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک واکنش ها در شرایط پیچیده، شبیه سازی فرآیندهای تفکری و شیوه های استدلال برای حل مسائل داشته باشند.

 

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا