اینترنت اشیا راه حلی جدید در هوشمند سازی جهان پیرامون

به گزارش سینا پرس فارس، در اینترنت اشیاء میلیاردها یا تریلیاردها شیء می توانند با یکدیگر و با محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات بپردازند. اخیراً موضوعات تحقیقاتی و کاربردهای جدیدی در زمینه اینترنت اشیاء شکل گرفته است.
اینترنت اشیاء شبکه ای از اشیاء فیزیکی یا اشیایی است که به حسگرها، نرم افزارها، قطعات الکترونیکی و اتصالات شبکه مجهز می باشند و امکان جمع آوری و تبادل اطلاعات را دارند.
قابل ذکر است جوامعی که به داده ها و اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، رفاهی و … از قدرت تصمیم گیری و پیشرفت بیشتری نیز برخوردار هستند. لذا افراد با خلق داده بیشتر، اطلاعات و دانش بیشتر بالطبع به معرفت و فرزانگی بیشتری نیز نائل می گردند. در توسعه اینترنت اشیاء موانع و چالش ها متعددی مطرح است. که از مهمترین آنها می توان به استقرار IP نسخه ۶ ، توان سنسورهاو توافق بر روی استانداردهای آن اشاره کرد. مواردی همچون قابلیت اعتماد، حریم خصوصی، ناهمگنی و سیّار بودن نیز مورد توجه می باشد.

برای فناوری اینترنت اشیاء کاربردهای بسیاری را می توان متصور شد که فقط تعدادی از این کاربردها عملیاتی شده اند در آینده نه چندان دور بسیاری از کاربردهای اینترنت اشیاء در خانه های هوشمند، کارخانه های هوشمند، مزارع هوشمند، ادارات هوشمند، سیستم حمل و نقل هوشمند، بیمارستان های هوشمند، دانشگاه های هوشمند و غیره به کار گرفته خواهد شد.شایان ذکر است ساختمانی که مجهز به یک زیر ساخت ارتباطاتی قوی بوده و می تواند بطور مستمر نسبت به وضعیت های متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آن ها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان اجازه بهره وری موثرتری از منابع موجود را داده، امنیت و آرامش خاطر آن ها را افزایش می دهد. یک خانه هوشمند امکانات خود را از طریق سیستم های کنترلی هوشمند خود ارائه می کند که این سیستم ها شامل سیستم اعلام نشت گاز، سیستم اعلام حریق،سیستم اعلام سرقت، سیستم اعلام زلزله، سیستم کنترل روشنایی، سیستم تماس گیرنده تلفنی، سیستم کنترل کننده یکپارچه و کنترل از طریق: ریموت کنترل، کلید دیجیتالی، تلفن داخل منزل، موبایل و اینترنت می باشد.

منبع: هوشمند تیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا