نگهداری از پوست و جسد انسان با دستگاه فریزدرایر تا پنجاه سال

به گزارش سینا پرس، جنگ جهانی دوم آغاز استفاده از اولین فریزدرایرها بود،چراکه در طول جنگ، سربازهای زخمی نیاز به خون و پنسیلین داشتند و طبیعتا برای فاسد نشدن، نیاز به وسیله ای مثل یخچال داشتند. پلاسمای خون در این دستگاه بدون تغییر در خواص ماکرومولکول‌ها و پروتئین‌های موجود در آن به صورت پودر درآمد و در میدان جنگ تنها با اضافه کردن مقداری آب جان انسان‌ها را نجات بخشید.

با روی کار آمدن دستگاه های فریز درایر شرکت‌های داروسازی جهت افزایش عمر محصولات خود مانند واکسن‌های ضد ویروس، بیولوژیک‌ها و سایر موادی که تزریق می‌شوند،از آن استفاده می کنند. مواد تولید شده مانند واکسن‌ها پس از رطوبت زدایی درون محفظه‌ای شیشه‌ای بنام آمپول ریخته می ‌شوند تا بتوان به راحتی آن‌ها را ذخیره کرد. از دیگر موارد استفاده این دستگاه و فرآیند در صنعت داروسازی و کاربرد آن در تولید قرص است که استفاده از آن سبب میزان کمتری افزودنی است.

گفتنی است مواد بیولوژیکی مناسب برای فریزدرایر واکسن و آنتی بادی،آنتی بیوتیک ها، پلاسمای خون، پروتئین ها،آنزیم ها و هورمون ها، ویروس و باکتری ها می باشد.

شرکت بین المللی نانو فناوران صنعت آریو پارس ویرا مستقر در پارک علم و فناوری فارس از تولید کنندگان این دستگاه در کشور می باشد.

رئیس هیئت مدیره این شرکت در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس به کارکرد این دستگاه در صنایع پزشکی و آزمایشگاهی و صنایع غذایی پرداخت و در خصوص فعالیت این شرکت،گفت: این شرکت در زمینه ساخت و طراحی تجهیزات صنعتی و پزشکی در ایران مشغول به فعالیت است.

محمد عادل مرزبان،افزود: این شرکت طراحی و ساخت دستگاه های فریز درایر یا خشک کن خلأ انجمادی، ازن ساز و دستگاه خشک کن توربوفست مادون قرمز را انجام می دهد.

مرزبان با اشاره به اینکه تنها ۶ کشور در دنیا از ساخت و تکنولوژی فریز درایر استفاده می کنند،اظهارداشت: ۹۹ درصد از کاربرد این تکنولوژی مربوط به صنایع پزشکی همچون نگهداری پوست و جسد انسان، اعضاء و جوارح و رگ های خونی است که میتوان تا ۵۰ سال آنها را نگهداری کرد.

وی،تصریح کرد: دستگاه فریز درایر همچنین برای نگهداری سلول های بنیادی خون بند ناف نیز کاربرد دارد که در ایران به عنوان اولین شرکت سازنده این دستگاه از سال ۹۴ آغاز بکار کرد و در سال ۹۶ اولین دستگاه رونمایی شد.

وی،خاطر نشان کرد: این شرکت افتخار دارد که در شهر شیراز به عنوان اولین سازنده این محصول به عنوان قطب تولید دستگاه فریز درایر های صنعتی و پزشکی را در حجم های مختلف از ۵ لیتر تا ۵ هزار لیتر تولید کند.

مرزبان با اشاره به اینکه کلیه مراحل تولید از طراحی تا تامین قطعات دستگاه، با افتخار در داخل کشور تأمین می شود،گفت: در اقدامی نادر با مشارکت بیمارستان پیوند اعضاء شیراز یک عمل پیوند موفقیت آمیز با پوست خشک شده انسان انجام شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت بین المللی پارس ویرا در ادامه به دیگر کارکرد دستگاه فریزدرایر پرداخت و ابراز داشت: یکی دیگر از اصلی ترین کاربردهای دستگاه خشک کن های انجمادی می توان در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی و خشک کردن انواع میوه ها اشاره کرد.

مرزبان، خاطر نشان کرد: در این فرآیند به دلیل انجماد در دمای پایین، مواد مغذی و رنگ مواد حفظ می‌شود و میوه خشک شده انجمادی،شکل،خصوصیات نرمی و تردی خود را حفظ می‌کند.

وی افزود: می توان با قاطعیت گفت که تا چند سال آینده با روی کار آمدن این دستگاه ها گوشت فریز شده در فروشگاه ها وجود نخواهد داشت و بنابر اعلام منابع علمی و پزشکی هنگامیکه گوشت خریداری شده را فریز می کنیم پس از گذشت یکماه ۳۸ تا ۴۰ درصد از ارزش غذایی این محصول کاسته می شود اما با استفاده از این دستگاه ها برای محصول غذایی همچون گوشت تنها ۲ درصد ارزش غذایی آن کم می شود.

مرزبان،عنوان کرد:با این روش استفاده از مواد شیمیایی برای نگهداری محصولات حذف می شود و علاوه بر حفظ عطر و طعم محصول تا ۲۵ سال محصول ماندگار خواهد بود و ارزش غذایی و مواد موثر آن نیز حفظ خواهد شد.

وی همچنین در پایان با اشاره به اینکه دو کشور همسایه ما ایران اولین کشورهای متقاضی این دستگاه ها هستند،گفت:از این دستگاه همچنین می توان در صنایع داروسازی برای نگهداری از واکسن های ویروسی زنده و حوزه های پتروشیمی استفاده نمود.

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا