کاهش مصرف آب و سموم در کشاورزی با استفاده از پهپادهای محلول پاش

به گزارش سینا پرس فارس،صنعت کشاورزی همانند صنایع دیگر همواره در حال پیشرفت است و یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که وارد این صنعت شده و رو به گسترش است استفاده از ربات‌های پرنده یا همان پهپادهای کشاورزی است که در حوزه محلول پاشی،پایش محصولات، کاشت دانه،نظارت بر آبیاری،جلوگیری از سرمازدگی و آنالیز کیفیت خاک کاربرد دارد.

شرکت اسپاد سپهر پارسه یکی از شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس است که فعالیت خود را از سال ۹۷ با طراحی و ساخت انواع پهپادهای محلول پاش آغاز کرد.

سارا غفاری رئیس هیئت مدیره این شرکت در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس، با اشاره به اینکه این شرکت تلاش کرد تا در بخش کشاورزی پهپادهای غیر نظامی محلول پاش کشاورزی را معرفی کند،گفت: این شرکت فناور دارای مجوز رسمی فعالیت از سازمان هواپیمایی کشوری و عضو سامانه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی و دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس می باشد.

غفاری گفت: این پرنده های هوشمند دارای استانداردهای بین المللی می باشد که ارائه کالای باکیفیت و دارای استاندارد یکی از اهداف بلند مدت این شرکت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از روش های رایج سنتی در سم پاشی زمین های کشاورزی منجر به ایجاد تنش در گیاه، تخریب آبراه‌ها، له شدگی محصولات و مصرف زیاد آب و سرعت پایین محلول پاشی،ناتوانی در محلول پاشی بویژه در شرایطی که محصول رشد کامل داشته است و زمین آبیاری شده مقرون به صرفه نیست. این در حالیست که با بهره گیری از ظرفیت پرنده محلول پاش که هیچ تماسی با گیاه ندارد در تمام مراحل رشد گیاه بدون وارد کردن کوچکترین خسارت به محصول اقدام به محلول پاشی کند.

غفاری در ادامه با اشاره به اینکه این پهپادهای غیر نظامی مجهز به سامانه ناوبری، قابلیت پرواز در شب و تشخیص موانع را دارند، اظهار داشت:باتوجه به اینکه فعالیت اصلی این شرکت تولید و طراحی قطعات و مونتاژ پهپادهای غیر نظامی است لذا به طبع نیاز بازار تمرکز خود را بر روی محلول پاش های کشاورزی گذاشت. چرا که با حذف روش های سنتی، کشاورزان علاوه بر برداشت محصول با کیفیت تر هزینه و زمان کمتری صرف می کنند.

او ابراز داشت: این دستگاه ها در ظرفیت های ۱۰،  ۱۶ ،۲۰ و ۳۰ لیتری که به صورت دو منظوره می باشد برای مزارع و باغات کاربرد دارد و میتوان گفت در سم پاشی تا ۳۰ درصد و مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت اسپاد سپهر پارسه جزو اولین شرکت هایی است که در حوزه ساخت پهپادهای غیرنظامی، مجوز آموزش از سوی سازمان هواپیمایی کشور و به صورت قانونی وارد کننده قطعات پهپاد می باشد.

غفاری تصریح کرد:در حال حاضر فعالیت شرکت در حوزه طراحی و تولید، ساخت و مونتاژ انواع پهپادهای غیر نظامی همچون پهپادهای تصویربرداری، نقشه بردار، حمل محموله ، آتش نشان، کشاورزی و زیر دریایی می باشد.

رییس هیئت مدیره شرکت اسپاد سپهر پارسه در ادامه یادآور شد: سالیان سال است که جای یک پهپاد آتش نشان در خاموش کردن آتش خالی است و‌ باتوجه به اینکه درخواست خرید این دستگاه به مسئولین داده شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. این در حالیست که این پهپادها توانایی نشان دادن بیم آتش را دارند و با گوی هایی که برای آنها طراحی شده می تواند تا ۲۰ متر مکعب آتش را خاموش کند.

غفاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در کار با آن مواجه می باشیم نداشتن زمین در خصوص پرواز پهپادها در جهت آموزش است، افزود: در این زمینه به مشارکت و همکاری مسئولین در تخصیص یک زمین جهت انجام آموزش نیازمندیم و در نظر داریم اگر اقدامات لازم و مجوزها صادر شود یک پارک هوا و فضا در شهر شیراز ایجاد کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایران کشوری چهار فصل است و این شرکت تنها به شهر شیراز بسنده نکرده است و این دستگاه مشتریان بسیاری در همه جای کشور اعم از تبریز، ارومیه ، مشهد ، مازندران، لرستان ، بوشهر و خوزستان و … دارد و خدمات خود را در کل کشور پوشش می دهد، اضافه کرد: از سال ۹۲ تا ۹۸ قریب به یکصد نقطه شهری و روستایی در کشور در جهت ترویج و معرفی این دستگاه به کشاورزان اقدام شد.

گزارش:زینب  برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا