چرا مردم به گیاهان دارویی علاقه دارند ؟

به گزارش سیناپرس فارس،تهیه برخی از مواد موثر و فعال در صنایع دارویی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به طور مصنوعی امکان پذیر نیست و تنها به صورت طبیعی از گیاهان مد نظر استخراج شدنی است.

این دسته از مواد یا کلاً ساختمان شیمیایی ناشناخته‌ای دارد یا به دلیل داشتن ساختمان شیمیایی بسیار پیچیده تهیه آن‌ها به صورت مصنوعی در صنایع داروسازی مشکل و مستلزم هزینه بسیار است.

برخی از مواد طبیعی گیاهی چون سولانین ها به صورت مستقیم کاربردی نیست؛ یعنی در صورت استفاده مستقیم فاقد ارزش دارویی است و پس از تأثیر فرآیندهای شیمیایی از بو و طعم و مزه مطلوب‌تری نیز برخوردار می‌شود.

مواد دارویی مصنوعی ( شیمیایی) سریعاً اثر می بخشد و تاثیر مشخصی نیز دارد؛ همچنین عوارض جانبی نامطلوبی بر بدن انسان می گذارد؛ در حالی که مواد داروی گرفته شده از گیاهان با آن که به تدریج تاثیر می بخشد، اثرات مفید جانبی چندگانه دارد؛ از این رو از نظر دوام سلامت بدن مفید است.مواد موثر گیاهان، به خصوص عطرها و اسانس ها، در صنایع لوازم آرایشی و صنایع مواد شیمیایی خانگی کاربردهای متعددی دارد.

استفاده از مواد موثر گیاهان دارویی در صنایع غذایی روزافزون است؛ البته از قدیم معمول بوده است؛ ولی اکنون در صنایع نوپای نوشابه سازی، کنسروسازی، شیرینی پزی برای بهتر شدن طعم و رنگ و بوی محصولات در سطح دقیق‌تر و حساب شده تری از این مواد استفاده می‌کنند.مواد موثره گیاهان دارویی علاوه بر اینکه مزه خوبی دارد، اشتها آور نیز هست و سبب هضم مواد غذایی و سلامت کار دستگاه گوارشی می شود.

گیاه دارویی چیست؟

اساسا هر گیاهی که قدرت تولید و ذخیره سازی متابولیت های ثانویه یا مواد موثر فعال را دارشته باشد و در یکی فارماکوپه های معتبر بین المللی ثبت شده باشد، گیاه دارویی نامیده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا