خطر زباله های ناشی از کووید-۱۹ را دست کم نگیریم

به گزارش سیناپرس فارس، تحقیقاتی در دانشکده علوم زیستی هند نشان داده است که میزان پسماندهای آلوده کووید-۱۹ که در سراسر جهان هر روزه تولید می شود و مدیریت صحیح آن برای قطع انتقال بیماری بسیار ضروری است.

 مدیریت ایمن و پایدار پسماندهای آلوده زیست پزشکی (BMW)، مسئولیت اجتماعی و قانونی همه افراد در طی این دوره بحرانی از انتقال بیماری می باشد. مدیریت نادرست این پسماند می تواند منجر به اثرات دنباله دار پیش بینی نشده بر سلامت انسان و محیط زیست شود.

کارکنان بهداشت، کارگران شهرداری، کهنه جمع‌کن ها و سایر افرادی که مستقیم یا غیرمستقیم در نبرد کووید-۱۹ درگیر هستند، در معرض خطر بالایی قرار داشته و باید در هنگام ادای مسئولیت خود با مکانیزم کارآمد و موثر دفع زباله ، مراقب باشند . بنابراین در راستای حفظ بهداشت جامعه در میان گسترش ویروس کرونا، دفع پسماندهای پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این بیماری نه تنها زندگی ارزشمند میلیون ها انسان را از بین برده بلکه چالش هایی را برای مدیریت پسماند تولید شده از بیمارستان، شهرداری و خانه آلوده به کووید-۱۹ پدید آورده است . با توجه به شیوع این بیماری ، مقادیری پسماندهای پزشکی مانند ماسک، دستکش و روپوش روزانه تولید می شوند. طبق گزارشات مورنینگ پست جنوب چین، در طی این پاندمی در ووهان میزان پسماند تولیدی روزانه از ۴۰ تن به ۲۴۰ تن افزایش یافت. در طی پاندی کووید-۱۹، تولید پسماند پزشکی در کشورهای مختلف افزایش بسیاری یافته است.

روزانه نه تنها بسیاری از مواد این کره خاکی به ویروس آلوده می شوند بلکه تولید ضایعات آنان و اجساد افراد فوتی حاصل از این ویروس تولید آلودگی گسترده ای را خواهد داشت.

در این مقاله راهکارهای مناسبی نیز برای از بین بردن پسماند ناشی از بیماری های عفونی ارائه شده است که باید متخصصان و مدیر شهرداری در عمل به آن ساعی بوده تا خطری متوجه شهروندان نباشد . دستورالعمل های بهداشتی در چگونگی عمل کردن با اثرات باقی مانده از بیماری کووید-19 و مکانیزم دقیق برای زباله ها جهت جلوگیری از آلودگی شدید زیست محیط لازم و ضروری است.

همچنین در این مقاله محققان دستگاهی مناسب ( با استفاده از دمای بالا و مقادیر آب و گاز ) را با در نظر گرفتن روند نابودی زباله ی عفونی پیشنهاد داده اند که در نوع خود منحصر به فرد است.

علاوه بر برنامه های آموزشی و آگاهی اجتماعی، اجرای دقیق شناسایی، تفکیک، ضدعفونی، حمل و نقل و شیوه دفع ایمن عوامل کلیدی مدیریت موثر و ایمن کووید-۱۹ محسوب می شوند . از آنجایی که پسماند جامعه به چالش لجستیکی و عملی تبدیل شده در نتیجه مشارکت عمومی همراه با سیاست های مناسب مدیریت خُرد برای جمع آوری پسماند جامعه باید اتخاذ شود .

مترجم : معین سامانیان

منبع : tarjomefa.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا