چاپ اشعار؛ رمز ماندگاری هنر شاعران

به گزارش سیناپرس فارس، شعر یک واقعه‌ ناگهانی است، از سکوت بیرون می‌آید و به سکوت بر‌می‌گردد. شعر سخني است خيال انگيز كه از اقوالي موزون و متساوي ساخته شده باشد. از روزي كه انسان شعر را شناخته است، آن را ملازم وزن يافته و آهنگ و وزن شعر، او را مسحور و مفتون خويش ساخته است.

زبان شعر، زبان كاركرده و دقيق و صيقل يافته است و در آن هيچ سهل انگاري و مسامحه اي روا نيست زيرا كه هم هدف و غرض زبان شعر بسيار دقيق تر و عالي تر از زبان نثر است و هم توقع شنونده و خواننده از شعر بيشتر است، به سبب همين دقت و ظرافت بيان است كه شعر در خاطره ها مي ماند و بر اثر آن در زبان جاري نيز تاثير مي كند.

برای آشنایی با گوشه ای از هنر شعر به گفت‌وگو با سجاد حیدری قیری، یکی از هنرمندان خطه فارس در حوزه شعر و شاعری پرداخته ایم و در این رابطه به خبرنگار سیناپرس گفت: من از 12 سالگی تاکنون شعر می سرایم. شعر گفتن ارتباطی با رشته دانشگاهی ندارد و در حال حاضر بیشتر در جشنواره ها  شرکت می کنم و آخرین کتابم به اسم «مانیا» به چاپ رسیده است اما هنوز از آن رونمایی نکرده ام کاردانی مدیریت بازرگانی و کارشناسی را آموزش و پرورش ابتدایی خواندم. 

وی به نقش انجمن شعر در شکوفایی استعدادش اشاره کرد و ادامه داد: انجمن های شعری تاثیر بسیار زیادی دارد. من موفقیت امروزم را شرکت در انجمن های شعری می‌دانم البته خودم هم مسئول انجمن شعری جوان هستم و می توان گفت استعداد ها در انجمن ها شناسایی می‌شود.

حیدری با یادآوری اینکه شاعران و دست به قلم ها می توانند اشعار خود را به چاپ برسانند، افزود: می توان گفت راز ماندگاری اشعار چاپ آن ها در قالب کتاب و یا کتابچه است. اولین مجموعه شعری من «زغال سرو» بود که در همان زمان در نمایشگاه بین المللی کتاب، عنوان کتاب ترمه و ترنج دریافت کرد و کتاب برتر شناخته شد؛ شاید اگر من اشعارم را به چاپ نرسانده بودم نمیتوانستم در آن جشنواره شرکت کنم چاپ اشعار آن را ماندگار می کند. 

برنده جایزه برتر جشنواره فجر به توصیفی از شعر پرداخت و بیان کرد: ذوق شعری که فطری و ذاتی است اما با مراجعه به کارگاه های آموزشی شاعران می توان این ذوق را تقویت کرد؛ البته جلسات نقد شعر هم تأثیر بسزایی در رشد شاعران دارد و من در انجمن های شعر فروغ شعرهایم مورد نقد قرار می گرفت.

نویسنده کتاب «دلم برای خزر شور می زند» تصریح کرد: از میان شاعران معاصر، آثار حسین منزوی را دوست دارم. شاعران قدیمی هم قابل تفکیک نیستند حافظ ، سعدی ، مولانا و همه بزرگان شعر را دنبال می کنم امّا انس و الفت بیشتری با دیوان حافظ دارم و سبک شعرم در قالب کلاسیک است.

بزرگترین آسیب شعر در عصر کنونی 
وی در ادامه سخنان خود بزرگترین آسیب به  شعر را توجه صرف به فضای مجازی دانست و افزود: یک شاعر اشعارش را صرفا برای فضای مجازی نباید بسراید و از اصل شعر دور شود. شعر باید شعر باشد و نباید به خاطر جذب مخاطب در فضای مجازی از اصل شعر دور باشیم. ‌من هم در فضای مجازی فعالیت دارم اما این اصل را رعایت می کنم. دور شدن از اصل شعر بزرگترین آسیب امروزی برای شعر است.

حیدری قیری در خصوص ژانر اشعارش نیز گفت: موضوع اشعارم عاشقانه، اجتماعی و شعرهایی با موضوعات صلح وضد جنگ هم می سرایم و سوژه های شعرم طبیعت، اتفاق روز مره زندگی، اتفاقات مهم اجتماعی و دیگر اتفاقات جامعه است و می توان گفت سوژها بصورت ناخواسته و جوششی رخ می دهد.

نویسنده کتاب «زغال سرو» با بیان اینکه شاعران جایگاه واقعی خودشان را ندارند، تاکید کرد:  امروزه در همه زمینه ها پیشرفت داشتیم اما آنچه در ذهن مردم می ماند شاعران هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم تاریخ ادبیات را می‌فهمند و این تاثیر شاعران در جامعه است و نشان می دهد از جایگاهی خوبی برخوردار بودند اما امروزه چنین نیست و شاعران در جایگاه واقعی خودشان نیستند؛ زمان می برد تا شعر به جایگاه خودش برگردد.

مسئول انجمن شعر جوان یادآور شد: شعر مثل همه پیشه ها است و برای اینکه از فعالیت های خود ثمره کافی ببریم باید چشم انداز داشته باشیم بنابراین برای رسیدن به این چشم انداز باید صبور بود، مطالعه و مراوده کرد، از نقد شدن نباید ترسید، بروز باشیم و باید این را در نظر بگیریم که شعر در جامعه تاثیر زیادی دارد و باید خطوط را بدانیم چون اشعار بعد از مرگ ماندگاری دارد. 

شاعری شغل نیست
حیدری قیری با اشاره به اینکه شاعری درآمد جزئی دارد اما شاعری شغل نیست، اضافه کرد: سرودن شعر هنری است که گاهی مواقع می شود از آن کسب درآمد کرد اما شغل نیست؛ اگر شعر به موسیقی پیوند داشته باشد میتوان در آمد زایی کرد.

وی در عین حال گفت: من از حاشیه های همین هنر کسب درآمد می کنم داوری و دبیری جشنواره ها، شب شعرها، ویراستاری، صفحه آرایی و دیگر کارها راه کسب درآمد من است.

این شاعر جوان استان فارس با اشاره به اینکه از کتاب «مانیا» هنوز رونمایی نکرده ام، افزود: زغال سرو، دلم برای خزر شور میزند، استخاره ی تاک از کتاب هایی است که تاکنون چاپ و منتشر شده که مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

حیدری قدری همچنین به جشنواره‌هایی که تاکنون در آن ها درخشیده است، اشاره کرد و گفت: بیشتر جشنواره ها موضوعی هستند و تاکنون 15 جشنواره و کنگره های ملی و بین المللی مقام آورده ام؛ آخرین آن جشنواره بین المللی شعر فجر بود که در بخش بزگسال با کتاب دلم برای خزر شور میزند به مقام برتری دست یافتم.

پایان بخش مصاحبه با این شاعر نام آشنا و جوان استان فارس غزلسرایی در مدح حضرت شاهچراغ(ع) بود که تقدیم مخاطبان سیناپرس می‌شود: 
صدای خسته برای تو هدیه آوردیم
دو بال بسته برای تو هدیه آیوردیم
 
به روی گونه ی ما مرغ های باران بود 
که دسته دسته برای تو هدیه آوردیم

قبول کن دل ما را که تکه تکه  ی توست 
اگر گسسته برای تو هدیه آوردیم 

نداشتیم ز لبخند هیچ شاهچراغ
غمی خجسته برای تو هدیه آوردیم 

نداشتیم ز ایمان و نام ونان چیزی 
دل شکسته برای تو هدیه آوردیم

گزارش: رضا قائمی منش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا