ابداع روش جدید گندزدایی اسفناج و سبزیجات تازه

دانشمندان روشی جدید را برای گندزدایی و عضدعفونی کردن اسفناج و سبزیجات برگدار مشابه آن را ایجاد کردند تا شیوع بیماری هایی که از این گونه سبزیجات منتقل می شود ، کاهش پیدا کند.

سبزیجات برگدار سبز و اسفناج پیش از ورود به فروشگاه ها توسط فرآینده های خاصی شسته می شوند. بر اساس پژوهش های محققان در این روش های گندزایی از آب و مواد شیمیایی و یا پرتوافکنی استفاده می شود که این گونه روش ها برای از بین بردن تمام باکتری های حامل بیماری ها طور کامل موثر نیست.

نیکولا کینسینگر (Nichola Kinsinger) از دانشگاه کالیفرنیا- ریورساید (University of California – Riverside) معتقد است که 99 درصد از بیماری های منتقله از سبزیجات برگدار سبز را می توان مرتبط یه روش ضد عفونی و گندزدایی دانست و از آن  پیشگیری کرد.

این تیم تحقیقاتی رویکردی متفاوت از حمله باکتری ها به ویژه با کتری E. coli که علت بسیاری از شیوع بیماری های باکتریایی هستند را ایجاد کرده اند. آن ها با استفاده از یک سیستم محفظه جریان صفحه موازی که واکر آن را ایجاد کرده ، زمان واقعی چسبیدن و جدا شدن باکتری ها را به لایه برونی برگ های اسفناج مورد آزمایش قرار دادند.

لازم به توضیح است که در غلظت های کم مواد شیمیایی باکتری ها از برگ ها جدا می شوند اما از بین نمی روند و همچنان زنده می مانند. در حالی که در غلظت های بالا که به صورت عمده و تجاری انجام می گیرد، همه باکتری ها از بین می روند.

نیکولا کینسینگر از محققان این تیم پژوهشی می گوید : " ما در نتایج توپولوژی دریافتیم که ممکن است نزدیک به پانزده درصد از سطح برگ اسفناج با غلظت های مواد شیمیایی پاکیزه شوند در حالی که هزار بار کمتر از محلول های شستشو هستند. در برخی موارد آزمایش شده، نود درصد از باکتری ها باقی مانده و  موجب افزایش خطر انتقال آلودگی  شده اند ."

قابل ذکر است که محققان برای کاهش خطر ابتلای این باکتری ها در حال بهینه سازی دی اکسید تیتانیوم ارزان قیمت (TiO2) به فتوکاتالیست هستند تا شرکت های سازنده مواد ضد عفونی کننده بتوانند آن را به محلول های شستشو اضافه کرده و نتایج بهتری به دست آورند . از سوی دیگر پژوهشگران امیدوارند با استفاده از تجهیزاتی که سطح پوشش دهنده برگ ها را در این فرآیندها بالا ببرد ، خطر انتقال باکتری ها را کم کنند.

هنگامی که دی اکسید تیتانیوم جذب شود باعث تولید اکسیدان قوی شده که در نتیجه آن باکتری ها به طور کامل از بین می روند.

قابل ذکر است که این تیم پژوهشی ، تحقیقات فوق الذکر  و نتایج حاصل از آن را هفته گذشته در نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا (national meeting and exposition of the American Chemical Society) در بوستون (Boston) ارائه کرده اند که برای مشاهده متن کامل آن می توانید اینجا را کلیک کنید.