درمان کایفوز به نوع و شدت منحنی بستگی دارد

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: عوارض ناشی از کایفوز یا گوژپشتی شامل یک قوز یا گوژ پشتی غیر قابل برگشت در پشت کمر، درد مداوم، ضعف یا بی حسی در بازوها و پاها، مشکلات تنفسی و از دست دادن کنترل مثانه است. 

کلاهدوزی اضافه کرد: یک متخصص ستون فقرات می‌تواند تشخیص دهد که آیا کایفوز شما به درمان نیاز دارد یا خیر. 

وی ادامه داد: ارزیابی شامل سابقه پزشکی و خانوادگی شما، معاینه عمیق فیزیکی و عصبی و آزمایش‌های تصویربرداری است. 

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی  تصریح کرد: جراح ستون فقرات ارتوپدی یا جراح مغز و اعصاب ممکن است اشعه ایکس ایستاده، سی تی اسکن یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)  را برای ارزیابی کامل کیفوز تجویز کند. 

وی افزود: اگر مطالعات تصویربرداری قبلی از کایفوز موجود باشد، متخصص ستون فقرات تصاویر قدیمی‌تر را با تصاویر جدید مقایسه می‌کند.

کلاهدورزی یادآور شد: در صورت امکان درمان این بیماری، بر روی جلوگیری از بدتر شدن منحنی یا قوز و ترمیم وضعیت فعلی تمرکز خواهد داشت.

وی ادامه داد: درمان کایفوز به نوع و شدت منحنی بستگی دارد، پزشک و متخصص حرکات اصلاحی معاینات جسمی را انجام می‌دهند و به منظور انتخاب بهترین نوع درمان، نوع و شدت کایفوز فرد را معاینه می‌کنند.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی با بیان اینکه گزینه‌های درمانی کایفوز بسته به فاکتورهای مختلفی از جمله سن بیمار، پتانسیل رشد بیماری در استخوان، اندازه انحنا، علائمی که بیماران تجربه می‌کنند و هر دلیل اصلی ناهنجاری کیفوز، متفاوت است، گفت: معمولاً اقدامات غیر جراحی در مرحله اول شامل فیزیوتراپی ستون فقرات و حرکات اصلاحی و حرکات ورزشی خاص با تمرکز بر بهبود وضعیت کلی بدن، انعطاف‌پذیری و تقویت ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات است.

وی افزود: پزشكان و متخصصان حرکت اصلاحی ممكن است درمان “brace” را برای كایفوز توصیه كنند.

کلاهدورزی خاطرنشان کرد: اغلب این درمان شامل فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی برای تقویت عضلات کمر و شکم است. با این کار فشار بر روی ستون فقرات کم می‌شود و به بهبود وضعیت بدن و کاهش ناراحتی و درد کمک می‌کند.م عمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به کیفوز خلفی شیوه‌های درمان غیر جراحی را دریافت کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا