سرطان در صدف ها مسری است

به گزارش سیناپرس اصفهان، با آنکه پزشکان معمولاً سرطان را مسری نمی‌دانند، دانشمندان دانشگاه سانتیاگو دکامپوستلا گزارش می‌دهند که شاید سرطان‌ها ظرفیت انتشار در بین گونه‌های مختلف صدف‌های دوکفه‌ای را داشته باشند. نکته مهم در تحقیق اخیر این است که فعالیت‌های انسانی ممکن است به‌طور ناخواسته در ایجاد این پدیده نگران‌کننده نقش داشته باشد.

متاسفانه سرطان‌های مسری واقعیتی است که دانشمندان سابقه آنها را در سگ‌ها، و انواع دوکفه‌ای‌ها از جمله صدف‌ها ثبت کرده‌اند. 

دانیل گارسیا سوتو، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: ما بررسی کردیم که آیا سرطان خون شبیه لوسمی که در برخی از دوکفه‌ای‌ها یافت می‌شود، صدف‌های زگیل‌دار در دریاهای جنوب اروپا را نیز آلوده می‌کند یا خیر. 

محققان پس از مقایسه توالی ژنتیکی با داده‌های ژنتیکی موجود در گونه‌های دوکفه‌ای و همچنین آزمایش‌ بر روی DNA گرفته‌شده از میتوکندری و هسته دو گونه صدف راه ‌راه و صدف زگیل‌دار، دریافتند که سرطان از میزبان اولیه به ثانویه منتقل شده است.

به گفته یکی از محققان، شباهت ژنتیکی سلول‌های سرطانی موجود در صدف‌های زگیل‌دار اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه نشان می‌دهد که فعالیت‌های کشتیرانی انسانی ممکن است سرطان را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کرده باشد. 

نویسندگان این مطالعه قصد دارند تحقیقات بیشتری را با هدف تعیین سن تومورهای یافت‌شده در نمونه‌های صدف خود انجام دهند. این امر به آشکارشدن مدت زمان انتشار سرطان در گونه‌های صدف کمک می‌کند.

به گفته یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، سرطان‌های مسری می‌تواند بین گونه‌های صدف دریایی گسترش یابد و تهدیدی بالقوه برای اکولوژی دریایی باشد.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا