برداشت چوب از جنگل ها باید اصولی و عملی انجام شود

دکتر اصغر فلاح، استاد تمام گروه جنگلداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به تخریب شدید جاده های جنگلی به سیناپرس گفت: هم اکنون کشورهایی که مدیریت جنگل پیشرفته دارند مانند کشورهای آمریکایی و اروپایی، تراکم جاده های جنگلی شان بسیار بالاست. تراکم جاده های جنگلی بر اساس میزان جاده در یک هکتار از جنگل محاسبه می شود. در بعضی کشورها مانند اتریش و بلژیک تراکم جاده های جنگلی به چهل تا پنجاه متر جاده در یک هکتار در جنگل می رسد. این مقدار در در جنگل های شمال ما به زیر ده متر است.

وی افزود: جاده های جنگلی تنها برای بهره برداری چوب نیست. بارها با حادثه آتش سوزی جنگل ها مواجه شده ایم که متاسفانه به علت دسترسی نداشتن به آن عرصه ها، قادر به کنترل حریق نبوده ایم. اگر ما در عرصه جنگل ها جاده داشتیم، دسترسی به آنها خیلی ساده تر بود. متاسفانه ما اکنون جاده کافی نداریم. همین جاده های اندک ساخته شده نیز به دلیل اختصاص پیدا نکردن اعتبارات کافی برای تعمیر و نگهداری شان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. اکنون خیلی از مناطق استراحت جنگل با تخریب جاده های جنگلی همراه هستند.

به گفته وی، ما برای احیای جنگل، جنگل کاری، اطفای حریق و عملیات پرورشی نیاز داریم تا دسترسی کامل به عرصه داشته باشیم. متاسفانه در حال حاضر تراکم جاده ای پایینی داریم و جاده های ساخته شده نیز در حال تخریب هستند. اکنون باید این جاده ها نگهداری شوند و اعتبارات لازم برای احیای جنگل، انجام عملیات پرورشی و اصلاح توده های جنگلی اختصاص پیدا کند.

وی به سیناپرس گفت: همچنین توده های جنگل را نمی توانیم به حال خودشان رها کنیم، زیرا از لحاظ مدیریت جنگل، جنگل های هم سال داریم که باید در آنها دخالت کنیم. مثلا باید با بوته های مزاحم مبارزه کرده و تمشک ها را حذف کنیم. گاهی گونه های مزاحم و کم ارزش، عرصه را اشغال می کنند. بنابراین باید در این زمینه دخالت کنیم و این گونه ها را ازبین ببریم.

 وی خاطرنشان کرد: جنگل کاری، حصار کشی و …. نیاز به اعتبارات لازم دارند که متاسفانه دولت در تامین آن با مشکل مواجه است در نتیجه ما باید برای رفع نیاز جامعه از جنگل برداشت کنیم. باید فواید و سود حاصل از فروش این چوب ها صرف احیای جنگل شود. گاهی اوقات درآمدمان بیشتر از عرصه برداشت است لذا دولت باید در این زمینه دخالت کند تا ما بتوانیم به طبیعت کمک کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید میزان رویش جنگل را با مطالعه علمی بدست بیاوریم سپس با توجه به تیپ های جنگلی متعدد، به میزان رویش، برداشت داشته باشیم. دولت و سازمان جنگل ها باید هزینه کند تا این اطلاعات درست بدست بیاید. این برداشت به صورت تک درخت انجام می شود. قرار نیست به صورت متمرکز سطح زیادی از جنگل را از بین ببریم.

فلاح اظهارداشت: اکنون جنگل های برخی از کشورها مانند مالزی تجاری نیستند. هرچند جنگل های این کشور سود ده نیستند اما دولت به بهترین وجه در این جنگل ها هزینه کرده است. جاده های این جنگل ها به همه مناطق دسترسی دارند. در مناطقی که احتمال لغزش و رانش زمین وجود دارد، دولت مالزی هزینه کرده است. اغلب جوی های کناری جنگل های ما مسدود می شوند و سازمان جنگل ها اعتبارات لازمی برای نگهداری و تمیز کردن آنها را ندارد اما در مالزی جوی های کناری جنگل ها با بتن محافظت شده اند تا خاک شسته نشود. ما هم باید در کشورمان به این صورت عمل کنیم اما متاسفانه هنوز اطلاعات درستی از جنگل های خودمان نداریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا