راز شکار موفقیت آمیز گربه های ماهیگیر

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، گربه ماهیگیر آسیایی شب هنگام در باتلاق ها و مرداب ها به دنبال ماهی می گردد تا برای خود غذایی مغذی فراهم کند.

به گزارش دانشمندان، این گربه وحشی راهبرد شکار خود را با توجه به عمق آب تغییر می دهد تا انرژی خود را به حداکثر میزان ممکن برساند.
آدهیا زیست شناس ساکن کلکته از برجسته ترین متخصصان در حوزه مطالعه ، گفت: گربه ماهیگیر از جمله گربه سانان وحشی محسوب می شود که کمتر مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

برای جمع آوری اطلاعات ، طی پروژه ای بلند مدت تله دوربین هایی در نزدیکی سه زیستگاه اصلی این گونه وحشی، از جمله چیلیکا بزرگترین تالاب آب شور آسیا و جهان نصب شد. پس از آن، تعداد 197 تصویر ویدیویی که از طریق این دوربین ها ثبت شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تصاویر نشان می داد که در آب های عمیق بخش عمده ای از بدن گربه ها زیر آب قرار می گیرد و آنها تمایل دارند صبورانه منتظر فرصتی عالی برای حمله باشند.

آنها تقریبا 52 درصد مواقع ثابت و بی حرکت می مانند و 3.9 درصد مواقع به دنبال طعمه می گردند. این راهبرد "نشستن و منتظر ماندن" به آنها کمک می کند تا ضمن به دست آوردن فرصتی مناسب برای شکار، انرژی خود را نیز حفظ کنند. این گربه ها هنگام شکار در آب های کم عمق فعال تر بودند و حدود 96 در صد مواقع در حال گردش بودند و گاهی هم برای بیرون کشیدن ماهی پنجه ای بر آب می زدند.

با وجود اینکه جگوارها در برزیل نیز در حال ماهیگیری دیده شده اند، گربه ماهیگیر یکی از تنها دو گونه گربه وحشی جهان محسوب می شود که سازگاری فیزیکی بالایی با سبک زندگی نیمه آبزی دارد.

پنجه های جمع شونده این گربه در قلاب کردن و نگه داشتن ماهی به او کمک می کند و در عین حال پوشش دو لایه ای بدن به او کمک می کند تا خشک بماند.

 

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا