دانش آموزان در تعیین اهداف سردرگم هستند

رامین روشنی کارشناس علوم اجتماعی و تسهیلگر آموزشی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: در دنیای امروزی شاید به مراتب و دفعات بسیار زیادی در طول شبانه روز اسم هدف و هدف‌گذاری به گوشمان برسد. اما اگر بپرسیم منظور از این موضوعات چیست شاید به راحتی نتوانیم پاسخ قابل تأملی بشنویم.

روشنی اضافه کرد: بی تردید امروزه یکی از مهمترین مشکلات دانش آموزان سردرگم بودن یا بی هدف بودن است. بی هدف بودن نه تنها مانع اقدامات مفید و کاربردی  فعلی دانش آموز می شود بلکه بر روی آینده فرد هم به صورت مستقیمی تأثیر می گذارد چرا که اگر فرد هدفی شایسته و در تناسب با استعداد های خود داشته باشد در ادامه زندگی، اقدامات و اعمالی انجام می دهد که در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مسیر فرد با دو نوع هدف بلند مدت و کوتاه مدت روبرو می شود که فرد باید برای مشخص شدن هدف بلند مدت از خودش بپرسد من چه استعدادی دارم؟ الگویی که از آینده خود دارم به چه صورت است؟ یا اینکه دوست دارم به چه چیزی برسم؟ 

این تسهیلگر آموزشی یادآور شد: پاسخ به هر کدام یک از این سوالات باعث می‌شود دانش آموز از اهداف بلند مدت خود آگاهی داشته باشد و با کشف نکات مثبت درونی اش احساس توانمندی را در خود تقویت کند.

وی افزود: پس با توجه به نکات بیان شده می توان گفت که همه افراد دارای هدف هستند ولی از هدف خود آگاهی کامل ندارند و نسبت به آن شناخت کافی ندارند اما می توانند با آگاهی نسبت به آنها در مسیر درست موفقیت قرار بگیرند.

روشنی اذعان کرد: اهداف بلند مدت هنوز وارد بخش هوشیار ذهن ما نشده اند بنابراین این نوع از اهداف پنهان بوده و باید با طرح سوالات آشکار شده و وارد بخش هوشیار ذهن گردند.

وی اضافه کرد: اهداف کوتاه مدت در دل اهداف بلند مدت جای دارند و راهی برای رسیدن به اهداف بلند مدت هستند. به طور مثال هدف پنهان یا بلند مدت رسیدن به بالای نردبان و ترقی خواهد بود و هدف کوتاه مدت تک به تک پله های نردبان است که مرحله به مرحله و آرام آرام ما را به هدف بلند مدت می‌رسانند.

این تسهیلگر آموزشی با تأکید بر اینکه لازمه داشتن تحصیل و حتی زندگی پر معنا داشتن هدف است، گفت: در واقع آشکار کردن هدف به زندگی ما معنا می بخشد بنابراین باید به ساده ترین صورت این جرقه را در ذهن دانش آموزان و حتی اولیای دانش آموزان ایجاد کنیم که آینده ای که کامل دست خودمان است را از دست ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم موقعیت اگزیستانسیال می گوید دنیا تصادفی است یعنی هر آنچه هست می توانست طور دیگری باشد. یعنی انسان ها هستند که دنیای خود و موقعیتشان در آن را می‌سازند پس بهتر است به جای تسلیم شدن بلند شویم‌، بسازیم و انتخاب کنیم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا