زنگ خطر پیری جمعیت در ایران

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت:  بحران جمعیت یکی از موضوعات بسیار مهم و جدی است که جامعه ایرانی را تهدید می کند که باعث می شود کشور ما در آینده با مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو شود.

شاه نوروزی اضافه کرد: جمعیت به عنوان یک قدرت، سرمایه و پشتوانه یک کشور محسوب می شود به طوری که می توان گفت اساساً اتکای اصلی قدرت ها به جمعیت شان است چراکه جامعه اگر متکی به انسان های جوان، پرنشاط و پویا باشد، پایه های اصلی قدرت را نیز در درون خود ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اگر این جمعیت در رده مطلوب سنی قرار بگیرد، توزان قدرت در جامعه نیز رعایت می شود، گفت: هرچه جمعیت به سمت پیری در حرکت باشد، میزان قدرت جامعه نیز به همان میزان کاهش پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در صورتی که میانگین سنی جامعه به سمت جوانی ارتقا یابد، جایگاه و اقتدار آن کشور در بین کشورهای جهان و سایر جوامع افزایش می یابد.

وی ادامه داد: کهنسالی و پیری نوعی تهدید برای پایه های قدرت در هر جامعه ای به شمار می رود که اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود هر جامعه ای که در این مسیر قرار بگیرد، بانگ نابودی و زوال در آن بلند خواهد شد.

این دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی یادآور شد: جمعیت می تواند به عنوان یک عنصر پایدار و استراتژیک مدنظر دولت ها قرار گیرد در همین راستا اکثر جامعه شناسان نیز بر این باور هستند که با توجه به پایین بودن نرخ باروری در ایران، جمعیت کهنسال ایران روز به روز بیشتر شود و در سه دهه آینده ایران با جمعیت بسیاری روبرو می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیری جمعیت ایران در آینده نزدیک می تواند تبعات ناگواری در بخش های مختلف اقتصادی، به دنبال داشته باشد چرا که هزینه های حفظ و نگهداری از سالمندان و تأمین مایحتاج و معیشت آنان بسیار مشکل خواهد بود زیرا از کار افتاده شده و دیگر نمی توانند نیروی مولدی برای دولت به شمار بیایند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا