حمل و نقل عمومی، پیشگیری از آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، شهرام امینی، نماینده بخشی از رانندگان اصفهان در گفتگویی به مناسبت روز حمل و نقل و رانندگان، ضمن تبریک این روز، اظهار داشت: بخش حمل و نقل از جمله بخش‏هاي زيربنايي اقتصاد هر جامعه در روزگار کنونی است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثیر قرار می دهد.

شهرام امینی اضافه کرد: در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل و رانندگان ایران نام گذاری شد.

نماینده بخشی از رانندگان اصفهان گفت: نبض توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی در دستان فعالان عرصه حمل و نقل عمومی می تپد و قطعاً تمامی خدمتگزاران این عرصه به خوبی آگاه هستند که مسیر توسعه و پیشرفت، همواره با فراز و فرودهایی همراه است.

وی ادامه داد: حمل و نقل و ترابری برای جابجایی انسان ، حیوان و کالا ها استفاد کرده است، گستردگی منحصر به فرد فعالیت هایی که در بخش حمل و نقل وجود دارد، هر روز اهمیت این بخش را بیشتر می کند.

امینی اذعان داشت: حمل و نقل عمومی برای کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا بسیار موثر است، در بخش ترابری از سوخت های هیدروکربنی استفاده می شود، اگر این سوخت ها ناقص سوخته شود، آلودگی ایجاد می کند، اما استفاده از حمل و نقل عمومی توسط مردم باعث می شود، آلودگی هوا کنترل شود، با اینکه اهمیت و ارزش این امر بر همگان ثابت شده است، هنوز توجه خاصی به حق و حقوق رانندگان نشده.

وی افزود: جاده سالم، نعمت بسیار مهمی به شمار می آید که در تأمین امنیت جانی افراد تأثیر به سزایی دارد و راه سالم، یکی از عوامل کنترل مرگ و میر و تصادف در جاده هاست. بر این اساس، یکی از مسایل بسیار مهم در طول مسیر است، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار جاده سالم امنیت سفر را فراهم می کند.

امینی در رابطه با دغدغه رانندگان اذعان داشت: مسئله بیمه رانندگان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی آن ها بیان می شود، چرا که برای پرداخت حق بیمه، بیشترین میزان حق بیمه را پرداخت می کنند، اما در هنگام بازنشستگی حداقل حقوق را دریافت می کنند، رانندگان سختی کار، مرخصی استعلاجی، بیمه بی کاری و سنوات بازنشستگی ندارند.

وی افزود: رانندگان به اندازه ای که در کارشان استرس و تنش دارند حقوق دریافت نمی کنند، عدم دریافت حقوق مناسب برای رانندگان خود می تواند ایجاد تنش و استرس بیشتری داشته باشد، این امر نیز رانندگی پرخطر را به همراه می آورد.

امینی در رابطه با تغذیه نامناسب رانندگان اشاره کرد: با توجه به اینکه رانندگان بین شهری اکثر مواقع غذاهای رستوران ها و فست فود می خورند، سلامتی خود را بخطر می اندازند، این افراد سریع تر دچار مشکلات گوارشی، کبدی می شوند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن تسهیلات برای رانندگان می توان مشکل سوخت و آلودگی هوا را تا حد زیادی کنترل کرد، برای این امر کافی است، خودروهای حمل و نقل عمومی به بخاری های درجا مجهز شوند، این بخاری ها در زمانی کمتر از 20 دقیقه باعث می شوند دمای ماشین به 40 درجه برسد، قابل ذکر است این گرمایش از طریق آب ماشین و با سوخت کمی تامین می شود و جایگیزین مناسبی برای روشن نگهداشتن خودرو جهت گرم شدن آن است.

امینی در پایان اشاره داشت: با کنترل قیمت قطعات و یا تامین آن ها با هزینه مناسب برای رانندگان، می توان گام بزرگی به سمت ایمن تر شدن سفرها برداشت، قابل ذکر است جوان سازی ناوگان حمل و نقل امنیت جاده ها، آلودگی کمتر هوا و در نتیجه داشتن اکوسیستم مناسب تر را در پی دارد.

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا