قوز پشتی به علت غلط نشستن بسیار طولانی است

سعید غدیری پور، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: یکی دیگر از ناهنجاری های بدن، قوز پشتی است که درجه بندی های مختلفی دارد و هر چه این درجه بیشتر باشد کایفوز یا همان گوژ پشتی نیز بیشتر است.

غدیری پور اضافه کرد: با توجه به تغییر روند فعالیت بدنی انسان از زمان های گذشته تا کنون و افزایش شغل هایی که بیشتر به صورت نشسته انجام شده و بدن فعالیت چندانی ندارد بروز قوز پشتی احتمال بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با پیشرفت علم و آمدن رایانه و تلفن همراه نیز به این ناهنجاری بیش از گذشته دامن زده شده و فراوانی آن در بین جوامع افزایش چشمگیری داشته است.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی عنوان کرد: در همین راستا بسیاری از افراد دچار هایپر کایفوزیس می شوند که درد آن از مهره های قفسه سینه شروع شده یا مهره های پشتی ایجاد می شود که دنده های فرد مبتلا نیز به همین مهره ها متصل هستند.

وی افزود: غلط نشستن یا ماندن بسیار طولانی در این حالت، می تواند منجر به ناهنجاری قوز پشتی شود که به بروز ناهنجاری سر به جلو و عارضه شانه گرد نیز در آن دامن بزند.

غدیری پور یادآور شد: سفتی عضلات شکم، تنفس اشتباه که از طریق دیافراگم نباشد و از آنجایی که کتف به دنده های فرد وصل است ممکن است اختلالات کتف در فرد به وجود آورد و بیرون زدگی کتف با کایفوزیس اشتباه گرفته شود به همین دلیل توصیه می شود برای تشخیص درست و به هنگام به متخصص حرکت اصلاحی مراجعه شود.

وی اضافه کرد: درجه کایفوزیس نباید بیشتر از 40 درجه باشد بنابراین اگر لازم باشد متخصص برای عکس برداری به مرکز مورد نظر ارجاعات لازم را انجام خواهد داد هر چند ممکن است این عارضه مادرزدای باشد و چندان نتوان سیر درمانی خاصی برای آن تعریف کرد.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به این عارضه معمولاً در تنفس با مشکل روبرو هستند به همین دلیل استفاده از تکنیک های تنفس و رفع فشار از روی مهره های بدن، تمرینات کششی برای بهبود شرایط فرد به کار برده می شوند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا