گوش مصنوعی به کمک میکروشیا آمد

به گزارش سیناپرس اصفهان، محققان از ترکیب روش‌های کپی‌برداری اندام، مهندسی بافت و استخراج سلول‌های انسانی در ساخت ایمپلنت سفارشی و جایگزینی گوش‌هایی که به درستی در رحم رشد نکرده‌اند، استفاده می‌کنند. این پیشرفت به کودکانی که از میکروشیا رنج می‌برند کمک زیادی می‌کند.

میکروشیا وضعیتی است که گوش نوزاد به طور کامل در رحم رشد نمی‌کند و کوچک و ناقص است. گاهی این پدیده علاوه بر مشکل زیبایی‌ شناختی، آسیب‌های شنوایی را نیز به همراه دارد.

میکروشیا معمولاً با استفاده از بافت غضروف دنده‌ای موجود در ناحیه قفسه‌ سینه بیمار، ترمیم می‌شود. این روش شامل درد و ناراحتی و همچنین خطر عوارض بعدی است. علاوه بر این، ایجاد گوشی مشابه گوش دیگر به مهارت‌های خلاقانه و توانایی‌های پیشرفته جراحی بستگی دارد و بنابراین همیشه امکان‌پذیر نیست.

در مطالعه حاضر، محققان سعی دارند روشی جدید، مؤثر و کم درد بیابند.

محققان رشد غضروف اسکلت را در آزمایشگاه به مدت 10 روز تا 6 هفته زیر نظر گرفتند. خوشبختانه، پس از کاشت این گوش در موش‌ها، جذب موفق ایمپلنت و عملکرد بیومکانیکی خوب گوش مصنوعی اتفاق افتاد.

به گفته محققان ایجاد گوش با استفاده از مهندسی‌ سلول‌های خود بیمار، درد و خطر ناشی از برداشت غضروف دنده از بدن کودکان را کاهش می‌دهد. همچنین امکان جراحی در سنین پایین‌تر وجود دارد که عواقب روان‌شناختی میکروشیا را در کودکان کاهش می‌دهد و آنها می‌توانند مانند بچه‌های دیگر کلاس اول را شروع کنند.

یکی از چالش‌های این مطالعه یافتن روشی مناسب برای چاپ سه‌بعدی بود، زیرا ایجاد گوش نیازمند استفاده از موادی است که در بدن جذب می‌شود. بنابراین، با یک ساختار خارجی بسیار دقیق و سوراخ‌هایی کوچک روبرو هستیم.

دانشمندان معتقدند که می‌توان این فناوری را با کاربردهای دیگری مانند توانبخشی بینی و ایجاد انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی تطبیق داد.

منبع: the Jerusalem post