اسکولیوز با منشاء کوتاهی در یک پا

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: کوتاهی یک پا می تواند ریشه در عوامل ژنتیکی داشته باشد اما غیر از این عوامل، صدمه به صفحات رشد در دروان نوزادی و کودکی، تروما و شکستگی استخوان ران، ساق و در کل هر عاملی موجب کوتاهی یکی از پاها شده و موجب انحراف ستون فقرات می شود.

کلاهدورزی اضافه کرد: وقتی یک پا نسبت به یک پای دیگر کوتاه باشد، لگن در این قسمت دچار افتادگی می شود و طرف مقابل به سمت بالا می رود و ستون فقرات از ناحیه کمری دچار انحراف می شود.

این متخصص روابط بین فردی با بیان اینکه احتمال قوس در ستون فقرات زیاد شده و به دنبال آن سایر قوس های جبرانی هم اضافه می شود، گفت: به تدریج صفحات جسم مهره ای از حالت افقی خارج شده و مفاصل فست هم دچار انحنا می شوند و در نهایت در دوران جوانی و بزرگسالی شکل و ساختار بدن فرد تغییر می کند.

وی ادامه داد: این عوامل با موارد دیگری همچون سن، ترکیب بدنی، ژنتیک، سطح آمادگی و … همراه شده و در صورت بروز مشکل تأثیر گذاشته و در سرعت بروز آن نیز موثر خواهد بود همچنین باعث ایجاد سازگاری های ناصحیح بافت های عضلانی، عصبی و اسکلتی خواهد شد.

کلاهدورزی عنوان کرد: به مرور زمان فرد با سندرم های حرکتی روبرو می شود که راه رفتن را برای او مختل می کند به طوری که الگوهای صحیح حرکتی از حالت طبیعی خودش خارج می شود. از دیگر عوامل ایجاد اسکولیوزمی شود به آسیب های اسکلتی و عضلانی و بیماری های بعد از بروز به طور ثانویه شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی مثل کوتاهی یک پا، می تواند باعث عفونت و تخریب مفصل، شکستگی استخوان های ران و ساق پا، عدم توازن بافت به صورت نامتوازن و بروز بیماری هایی همچون فلج اطفال و تأثیرگذاری منفی بر ارگان های مختلف بدن شود. 

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا