نوآوری دانشمندان جهت ساخت واکسن کرونای با دوام

به گزارش سیناپرس، یکی از مهمترین مشکلات واکسن های کرونای فایزر و مدرنا، نیاز به نگهداری آن ها در دمایی بسیار پائین است. در همین راستا دانشگاه مک مستر کانادا با استفاده از یک نوآوری موفق به توسعه فناوری جدیدی برای ایمن نگه داشتن واکسن ‌های mRNA مایع، بدون انجام فرآیند انجماد عمیق که امروزه برای نگهداری و حمل و نقل چنین واکسن هایی به کار می رود، شده است.

برای به مرحله اجرا رساندن این طرح، شرکت الارکس (Elarex)، مستقر در برلینگتون انتاریوی کانادا، یک کمک هزینه ۱/۲ میلیون دلاری از بنیاد بشردوستانه غیرانتفاعی بیل و ملیندا گیتس دریافت کرده است. 

حفظ زنجیره سرما برای واکسن‌ های mRNA از نقطه تولید تا زمان تزریق بسیار ضروری است، اما مانعی دست و پا گیر، پر هزینه و سخت برای توزیع عادلانه جهانی این واکسن ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود. این پیشرفت فناوری در بهبود پایداری حرارتی نانوذرات مایع mRNA به شکل مایع، استفاده و توزیع بهتر واکسن ‌های mRNA را در کشورهای با درآمد کم و متوسط امکان‌ پذیر می ‌سازد.

به گزارش سیناپرس، شرکت الارکس در سال ۲۰۱۹ برای تجاری سازی فناوری توسعه توسط تیمی از جمله کارلوس فیلیپ، رئیس مهندسی شیمی دانشگاه مک مستر، یکی از بنیانگذاران و مشاور علمی الارکس، ایجاد شد. این تیم یک روش ذخیره سازی را برای تعلیق نانوذرات بیولوژیکی در یک ماده خوراکی قابل حل و ساخته شده از شکر و نشاسته ایجاد کرده بود. این پلت فرم به گونه ای طراحی شده است که واکسن ها و داروها را برای ماه ها بدون یخچال، حتی در هوای گرم، زنده نگه دارد.

رابرت دی ویت (Robert DeWitte)، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران الارکس در این رابطه می گوید: «کمک مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس به ما منابعی می دهد تا با فراغ بال، تثبیت mRNA-LNP را دنبال کنیم. این یک تأیید خارجی بسیار انگیزشی است که ما در مسیر درستی پیش می‌ رویم، و امیدواریم که راه را برای همکاری بیشتر باز کند.

کار مداوم الارکس برای توسعه فرآیندهای تولید در مقیاس آزمایشگاهی برای نمونه های اولیه واکسن های حل شونده، به این شرکت شروعی بزرگ در توسعه شکل مایع واکسن های پایدار در دما ارائه می دهد.» به گزارش سیناپرس، در حال حاضر دانشمندان سراسر جهان، در حال رقابت برای تولید واکسن ‌های نسل بعدی برای کنترل آنچه که انتظار می ‌رود تهدید بلندمدت کووید باشد، هستند.

ایجاد پلتفرم ‌های مقرون ‌به‌ صرفه، با دوام و فوری برای واکسن‌ های مایع بسیار مهم است بنابراین می‌ توان آن‌ ها را مستقیماً در فرآیندهای تولید واکسن جهت پاسخگویی به تقاضای فوری جهانی گنجاند.

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: newswise

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا