بیمار روان پریش دچار توهمات متعددی است

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اختلالات روانپریشی گروهی از بیماری های جدی است که بر روی ذهن تأثیر می گذارد. برای این بیماران دشوار است که به وضوح فکر کنند، به خوبی قضاوت کنند، احساسی را پاسخ دهند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، واقعیت را درک کنند و به طور مناسب رفتار کنند زیرا قدرت تشخیص واقعیت یا خیال را ندارند و بین این دو مقوله سرگردان هستند.

هوشیار اضافه کرد: زمانی که خواب هستیم، رویا میبینیم، اما به محض بیدار شدن از خواب آگاه هستیم که آنچه دیده و شنیده ایم واقعی نبوده است. تصور کنید تمام روز تصاویری می بینید و صداهایی می شنوید که آزار دهنده و گاهی حتی ترسناک هستند اما نمی توانید متوجه شوید واقعی هستند یا خیر. این مسأله اصلی بیماران روانپریش است.

وی ادامه داد: تشخیص این موضوع که چه چیزی واقعی است و چه چیزی غیر واقعی بسیار دشوار است. بنابراین فرد که توانایی تشخیص واقعیت از خیال را ندارد، ارتباطش با واقعیت قطع می‌شود و به دنیای تخیلی خود پناه می‌برد.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه توهم و هذیان، دو ویژگی اصلی روانپریشی است،گفت: توهم یعنی حواس 5 گانه ما دچار اشتباه هستند و محرک هایی را ادراک می کند که در واقعیت وجود خارجی ندارند یعنی چیزی را می‌بیند یا می‌شنود که اصلاً وجود ندارد، مثلا: صداهایی را بشنود که سایرین نمی شوند. صدای فردی که با آنها حرف می زند، دستور می دهد یا شنیدن صدای افراد مرده! یا بویی را استشمام می‌کند که دیگران نمی‌توانند آن را تشخیص دهند.

وی افزود: این افراد احساس می کنند لمس می شوند در حالی که واقعا اینطور نیست. مزه هایی را درک می کنند که دیگران آن مزه ها را متوجه نمی شوند. مثلا از غذای سفره می خورند و می گویند غذا تلخ است در حالی که سایرین این تلخی را از غذا متوجه نمی شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در روان پریشی یکی یا هر پنج حس بیمار ممکن است دچار حالت‌های توهمی شود. شایع‌ترین نوع توهم در بیماران روان‌پریش در درجه اول توهم شنوایی است؛ به این شکل که بیمار صداهایی تهدیدآمیز و توهین‌آمیز می‌شنود. توهم بینایی در بیماران مبتلا به روان پریشی شایع است به این صورت که فرد تصاویری را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا