تأثیر واکسن کرونا بر عادت ماهیانه و باروری

به گزارش سیناپرس اصفهان، ده‌ها هزار زن در سراسر جهان پس از دریافت واکسن کووید-19 تغییراتی را در قاعدگی گزارش کرده‌اند که باعث ایجاد سؤال در بین پزشکان و دانشمندان شده است.

طبق بررسی‌های متعدد، شکایات شامل تغییراتی در طول مدت و جریان قاعدگی و حتی درد ناشی از آن بوده است، اما اکثر پزشکان تأکید کرده‌اند که شواهد کافی برای ارتباط مستقیم تزریق واکسن با این تغییرات وجود ندارد. به علاوه، این تغییرات کوتاه ‌مدت است و هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر نامطلوب واکسیناسیون کووید-19 بر باروری وجود ندارد.

به گفته محققان، بین 16 تا 25 درصد از زنان- طبیعی، سالم و بدون دریافت واکسن- چرخه‌های نامنظم را تجربه می‌کنند. تقریباً همین درصد تغییرات قاعدگی را در نتیجه ابتلا به کووید-19 گزارش کردند. حتی درصد کمتری از زنان پس از واکسیناسیون ابراز نگرانی کردند.
دکتر ایملیا اِنیس مدیر گروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت گفت: گزارش‌هایی مبنی بر خونریزی شدید یا غیرمنتظره قاعدگی، تغییرات در دوره‌ها و خونریزی قاعدگی پس از یائسگی دریافت کرده است.

وی افزود: هیچ راهی برای اطلاع از شیوع این نوع تغییرات در سال‌های گذشته یا مقایسه آن با تغییرات کنونی که شاید نشانه ارتباط با واکسن باشد، وجود ندارد. بی ‌نظمی طولانی ‌مدت یا خونریزی غیرعادی می‌تواند از علائم بیماری‌های دیگر باشد، بنابراین در صورت داشتن یک دوره غیرطبیعی و طولانی مدت، به ‌ویژه اگر در معرض خطر انعقاد خون یا کاهش پلاکت هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته محققان، دلایلی همچون تأثیرات ایمونولوژیک بر روی هورمون‌های هدایت‌کننده چرخه قاعدگی و یا تأثیر سلول‌های ایمنی در پوشش داخلی رحم نیز باعث این تغییرات می‌شود. در این بین، آنها تأکید کردند: «مهمترین نکته این است که گرچه بیماری کووید-19 برای زنان باردار خطرناک است، اما به طور قطع می‌دانیم که واکسیناسیون آن روی باروری یا بارداری تأثیری ندارد.

 

منبع: thejerusalempost
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا