آغاز آزمایش بالینی واکسن استنشاقی آلزایمر

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران بیمارستان Brigham and Women's Hospital در بوستون در حال اجرای کارآزمایی بالینی واکسن استنشاقی آلزایمر بوده و این هفته شروع به جذب داوطلبان کرده اند. این اولین آزمایش انسانی واکسن بینی برای این بیماری است.

دکتر هاوارد واینر، از اعضای ارشد این تیم پژوهشی درباره واکسن فوق می گوید: «اگر آزمایش‌های بالینی بر روی انسان نشان دهد که این واکسن بی‌خطر و مؤثر است، روش ارائه شده می ‌تواند یک درمان غیرسمی برای افراد مبتلا به آلزایمر بوده و  همچنین می‌تواند در مراحل اولیه برای کمک به پیشگیری از آلزایمر در افراد در معرض خطر تجویز شود».

این واکسن یک داروی ایمونوتراپی به نام پروتولین را آزمایش می کند که با تحریک سیستم ایمنی بدن، تجمع پلاک های پروتئین بتا آمیلوئید در مغز را هدف قرار می دهد. دانشمندان معتقدند تجمع‌ این ماده، یکی از راه‌ هایی است که موجب پیشگیری از عملکرد سلول‌ های مغز انسان می شود.

بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده در این رابطه، مرحله اول آزمایشی شامل ۱۶ شرکت کننده بین ۶۰ تا ۸۵ سال است که به علائم اولیه بیماری آلزایمر مبتلا بوده و به طور عمومی از سلامت خوبی برخوردار هستند. هر کدام از این افراد دو دوز پروتولین را به فاصله یک هفته دریافت خواهند کرد.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که پروتولین به نسبت سایر واکسن‌ ها بی ‌خطر است و تحقیقات پیش از آزمایش نشان داد که دوز تزریق شده از طریق بینی بهترین نتایج را ارائه داده و هیچ عارضه جانبی عمده‌ای را نشان نداد.به گزارش سیناپرس، علائم ابتلا به آلزایمر در بسیاری از افراد که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی خود دیده نشده و تنها از طریق تصویربرداری مغز می توان این خطر را شناسایی کرد. محققان همچنین اثر واکسن را بر پاسخ ایمنی شرکت کنندگان با اندازه گیری تعداد گلبول های سفید دنبال خواهند کرد.

فاز اول آزمایشی این واکسن حدود شش ماه به طول خواهد انجامید و سپس دومین دوره آزمایشی یک ساله با حضور ۱۵۰  نفر آغاز می شود.آلزایمر نوعی از زوال عقل است که می تواند حافظه، تفکر و رفتار فرد را دچار اختلال کند. در نهایت این علائم شناختی به اندازه ای شدید می شوند که در کارهای روزانه اختلال ایجاد می کنند. آلزایمر  شایع ترین علت زوال عقل بوده و ۶۰ تا ۸۰درصد از کل موارد این بیماری را تشکیل می دهد.
به گزارش سیناپرس، به گفته مؤسسه ملی پیری (NIA)، دانشمندان هنوز نتوانسته ‌اند علل دقیق آلزایمر را مشخص کنند اما معتقدند که احتمالاً ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی در بروز این بیماری موثر هستند.

مترجم: زهرا همراز