وارونگی دما، مهمان ناخوانده فصل سرما

به گزارش سیناپرس اصفهان، شراره محمودی کارشناس محیط زیست و کنترل کیفیت هوا شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: وارونگی دما معمولا در فصول سرد سال به وقوع می پیوندد چرا که این موضوع در شب ها به خصوص زمانی که خورشیدی وجود ندارد اتفاق می افتد، به طوری که زمین به طور مرتب انرژی از دست می دهد و شرایط ایجاد وارونگی دمایی را به وجود می آورد.

محمودی ادامه داد: وارونگی دما مثل دیواره ای عمل می کند که آلودگی روی سطح زمین را نگه می دارد و اجازه جا به جایی را به هوا نمی دهد. بر همین اساس است که صبح زمانی که از خواب بیدار می شویم با حجم عظیمی از آلودگی مواجه هستیم و اینجاست که برای ما سؤال می شود وقتی در طول شب گذشته خودرو بسیاری در شهر تردد نداشته، این حجم از انباشت آلودگی از کجا آمده است؟

وی تصریح کرد: در صورت ضعیف بودن شدت وزش باد در طول روز، شرایط وارونگی دمایی بیشتر خودش را نشان خواهد داد. به طور مثال گاهی اوقات شاهد هستیم که چند روز آلودگی هوا وجود دارد و به همین دلیل کمیته اضطرار تشکیل و در برخی موارد مدارس تعطیل می شود.
این کارشناس محیط زیست و کنترل کیفیت هوا وزش باد و شدت بالای آن را عاملی برای از بین رفتن وارونگی دما دانست و گفت: حجم بالای هوای آلوده را تنها باد می تواند جابه جا کند بنابراین در اثر عدم وزش به موقع باد، با وجود ترافیک شهری و فعالیت صنایع، وارونگی دما تشدید می شود و به همین دلیل شاخص کیفیت هوا ساعت به ساعت بالا می رود.

محمودی از شرایط جغرافیایی اصفهان به عنوان مسأله مهم برای ماندگاری یا عدم ماندگاری وارونگی دما نام برد و اذعان داشت: در موقعیت جغرافیایی، اصفهان همچون دره ای است که محیطی کوهستانی که اطراف آن را در برگرفته است و با تشکیل یک حالت گود مانند هوای آلوده در آن می نشیند و این دیواره های ضخیم کوهستانی مانع از ورود و خروج  هوای آلوده به این شهر می شود. این عوامل باعث ماندن شهر در این شرایط جوی وارونگی دما است در این صورت تنها باد و باران می توانند چهره شهر را از آلودگی عاری کرده و هوای پاک را به ارمغان بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود در این شرایط آب و هوایی، صنایع آلاینده از فعالیتشان بکاهند و از سوخت های فسیلی کمتر استفاده شود و از سوی دیگر شرایط لازم برای نوسازی کامل حمل و نقل عمومی فراهم شود.

 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا