فوبیا به درمان نیاز دارد

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: فردی که فوبیا دارد چند علامت یا حالت را تجربه می کند؛ این افراد ترسی بیش از حد یا نامعقول، مداوم و شدیدی را  تجربه می کنند و موضوعی که باعث ایجاد این ترس شده است می تواند بسیار متنوع باشد از یک شی گرفته تا یک موقعیت خاص یا یک مکان یا حیوان.

هوشیار اضافه کرد: واکنشی فرد که نشان می دهد متناسب با خطر واقعی نیست،شدید و پایدار (با گذشت زمان کمتر نمی شود بلکه حتی افزایش و شدت هم می یابد) است و تقریباً بلافاصله همراه با رویت یا حضور شی یا موقعیت ظاهر می شود.

وی ادامه داد: فرد تمام تلاش خود را می کند  تا از روبه‌روشدن با آن شی یا موقعیت جلوگیری کند و اگر مجبور شود آن را با پریشانی شدیدی تحمل می‌کند. اختلال فوبی به طور قابل توجهی بر کارکرد و کیفیت زندگی روزانه فرد در مدرسه، محل کار یا زندگی شخصی تأثیر منفی می گذارد.

این روانشناس بالینی به تشریح علائم و نشانه‌های فرد مبتلا به فوبیا پرداخت و گفت: این علائم در میان بسیاری از انواع فوبیا مشترک هستند: احساس اضطراب غیر قابل کنترل در مواجه با منبع ترس، احساس دوری کردن از منبع ترس به هر قیمتی، ناتوانی از عملکرد صحیح در هنگام مواجه با عوامل تحریک کننده، آگاه بودن به اینکه ترس غیر معمول و اغراق شده بوده و ترکیبی از ناتوانی کنترل احساسات است.

وی یادآور شد: همچنین ممکن است فرد به هنگام فوبیا، تعریق زیاد، تنفس غیر طبیعی، ضربان قلب بالا،  لرزش،  تب و لرز، احساس خفگی، درد سینه و احساس گرفتگی در سینه، حس پرواز پروانه‌ها در شکم، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا، خشکی دهان، گیجی و توهم، تهوع، سرگیجه و سردرد را نیز تجربه می کنند.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به فوبیا معمولاً فکر می کنند ترس من هر چقدر هم شدید باشد نیازی به درمان ندارد؛ چرا که فوبیا هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در واقع فوبیاها حتما نیاز به درمان دارند. درمان آنها با استفاده از روان درمانی و دارو درمانی یا ترکیبی از هر دو امکان پذیر است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا