گذر چهارباغ و زیبایی های آن

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، رسول رحیمیان دبیر کمسیون اوقات فراغت و نشاط اجتماعی اصفهان اظهار داشت: چهارباغ اصفهان یکی از مشهورترین چهارباغ های ایران است که جاذبه های دیدنی بی شماری دارد، قدمت این خیابان تاریخی به دوره صفویه بر می گردد، البته در دوران قاجار مورد بی مهری قرار گرفت، اما با ذکاوت مردم شهر نجات یافت و در حال حاضر یکی از معابر اصلی شهر محسوب می شود که میزبان گردشگران است.

رسول رحیمیان ادامه داد: خیابان چهارباغ به سه بخش تقسیم می شود، چهارباغ بالا (از سی و سه پل تا دروازه شیراز)، چهارباغ عباسی(از سی و سه پل تا دروازه دولت) و چهارباغ پایین(از سی و سه پل تا میدان شهدا). بهترین راه دسترسی به چهارباغ عباسی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس است تا در ترافیک سنگین منطقه گرفتار نشوید.

وی افزود: ساخت چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی در زمان شاه عباس اول به دستور وی شکل گرفت، اما چهارباغ پایین به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شد. در زمان گذشته در میان خیابان تا زاینده رود جوی آبی جریان داشته، در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان در دو ردیف کاشته شده بودند و سراسر خیابان باغ های با شکوهی قرار داشته است که از آن زمان فقط عمارت هشت بهشت باقی مانده و مابقی به طور کامل از بین رفته اند.

این مدیر ایرانگردی اذعان داشت: در زمان قاجار آثار باستانی اصفهان مورد بی مهری قرار گرفتند و چهارباغ نیز از این قاعده مستثنی نبود، اما توجه و محافظت های مردم مانع از بین رفتن آن شد. ظل السلطان بزرگترین پسر ناصر الدین شاه که در آن زمان حاکم اصفهان بود، دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و شروع به قطع درختان کردند، اما با دستور حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی که از علمای برجسته آن زمان بودند طلاب مانع تخریب چهارباغ شدند.

رحیمیان در مورد معماری چهارباغ عباسی گفت: از آن جایی که عدد چهار در هنر و معماری ایران باستان تاثیرگذار بوده و نشان دهنده حیات بر پایه حکمت ایرانیان پاک شمرده می شده، برای ایرانیان جنبه تقدس و نمادین داشته، به همین منظور در پلان های معماری از چهار تبعیت می کرده اند مانند چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایرانی. به عنوان مثال می توان به باغ های ایرانی اشاره کرد، باغ های که با معابر و گذرگاه ها به چهار قسمت تقسیم می شدند و به همین واسطه چهارباغ نام گرفته اند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات و یافته های باستان شناسی، باغ پاسارگارد اولین باغ ایرانی بوده که با فرم چهارباغ به دستور کوروش کبیر ساخته شده است و در پی آن چهارباغ های دیگر با همین پلان بنا گردیده اند.

رحیمیان در رابطه با جاذبه های گردشگری چهارباغ اشاره داشت: در پیرامون چهارباغ بسیاری از دیدنی های تاریخی اصفهان قرار دارند که گردشگران را برای تماشا جذب می کنند. جاهای مانند کاخ هشت بهشت، مدرسه چهارباغ، سی و سه پل و غیره. البته در کنار تمام این جاذبه ها باید خاطر نشان شد در گذر چهارباغ سینماها، رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکز خرید نیز وجود دارند که همه در کنار هم می توانند یک روز خاطره انگیز را برای گردشگران بسازند.

گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا