هشت بهشت، بهشتی در دل چهارباغ

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، رسول رحیمیان دبیر کمسیون اوقات فراغت و نشاط اجتماعی اصفهان اظهار داشت: در شهر اصفهان نقاط گردشگری زیادی وجود دارد که تعداد زیادی از آن ها مربوط به دوران صفوی است ، یکی از زیباترین عمارت های ساخته شده در آن دوران کاخ هشت بهشت است.
رسول رحیمیان در مورد تاریخچه عمارت هشت بهشت گفت: ساخت این کاخ در سال ۱۰۸۰همزمان با سال سوم حکومت شاه سلیمان صفوی پایان یافت، نام های کاخ هشت به هشت، هشت در بهشت و عمارت هشت بهشت بوده، این کاخ زیبا در دوران شاهان زیادی مثل شاه عباس دوم و شاه صفی نیز مورد استفاده قرار گرفته، عمارت هشت بهشت در چهارباغ، پارک شهید رجائی واقع شده است.
وی افزود: در زمان قاجار این باغ به بانوی اول افتخار الدوله با شرط عدم تغییر واگذار شد، اما پس از فوت او وراث تغییراتی در معماری عمارت ایجاد کردند، در سال ۱۳۴۳ باغ تحت نظارت وزارت فرهنگ و هنر در آمد و تغییرات ایجاد شده آن زمان تا حدودی بازسازی شد.

وی گفت: شنیده شده است این عمارت را به عنوان حرم سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه ساخته اند و به همین جهت نام هشت بهشت را برای آن انتخاب کرده اند، زیبایی این عمارت باعث شده نام آن در کتاب های شاعران و سیاحان زیادی آورده شده است.

رحیمیان ادامه داد: هنگامی که به سقف کاخ نگاه کنید، موزائیک کاری و مقرنس های سقف ایوان شما را شگفت زده می کند، این سقف ها باهنرمندی خاصی شیشه کاری، آینه کاری و نقاشی شده، البته قابل ذکر است دو تابلو نقاش از فتحعلی شاه و فرزندانش در این عمارت خود نمایی می کنند.
این مدیر ایرانگردی اشاره داشت: معماری بنا از نوع باغ های مسطح است و به چهل ستون و عالی قاپو بی شباهت نیست، سعی شده است نمای بیرونی عمارت شبیه به ۸  ضلعی ساخته شود و دارای  ۴  نما می باشد که نمای اصلی بنا در ضلعی است که روبروی آن استخر ساخته شده است.

وی اذعان داشت: با الگوبرداری از نام هشت بهشت در معماری آن نیز از عدد هشت استفاده های شده، همانند حوض مرمرینی که در وسط عمارت قرار گرفته و دارای هشت ضلع می باشد، همچنین نورگیر کوشک که به صورت گنبدی ساخته شده و دارای هشت پنجره است، آب این حوض به سمت آبراه کوچکی به بیرون عمارت هدایت می شود.

رحیمیان گفت: عمارت هشت بهشت به صورت ۴ صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است، سقف این بخش از مقرنس های گچی خوش رنگ و خوش طرح پوشیده شده، اتاق های طبقه اول در ۴ گوشه عمارت تزئینات گچبری و نقاشی دارد، اما در طبقه دوم عمارت مجموعه ای از رواق ها، اتاق ها، طاق ها و پنجره ها همگی باعث شده اند زیبایی عمارت افزایش پیدا کند، تزئینات عمارت به حدی باشکوه و هنرمندانه است که چشم تمام گردشگران را به خود جلب می کند.
وی به عنوان نکته پایانی اشاره داشت: فضای بیرونی عمارت با سنگ های سخت پوشیده شده و در وسط سنگ فرش ها آبروی کوچکی درست شده تا اضافه آب های حوض های داخل و خارج عمارت در آن جریان پیدا کند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا