انتقال دهنده های عصبی عاملی برای اختلالات اضطرابی

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اختلالات اضطرابی شامل هراس و ترس افراطی از یک موضوع یا موقعیت خاص مثل هراس از خون، بیماری، حیوانات، ارتفاع و… می شود. در این نوع از اضطراب فرد از روبرو شدن با موقعیت یا موضوعی که از آن مضطرب می شود فرار می کند و حاضر نیست با آن رو در رو شود.

هوشیار گفت: در این اختلال ترس و اضطراب فرد از رفتن به مکان های عمومی، شلوغ و پر جمعیت مثل بازار، فروشگاه های بزرگ، مترو، اتوبوس، سینما، رستوران و … به حدی شدید است که این بیماران از رفتن به چنین مکان هایی اجتناب کرده و معمولاً خود را در خانه حبس می کنند.
این روانشناس بالینی عنوان کرد: اضطراب زیاد در موقعیت های اجتماعی مخصوصاً موقعیت هایی که افراد غریبه در آن حاضر هستند مثل سخنرانی، همایش، نمایشگاه، دیدار و صحبت با افراد نا آشنا بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به عوامل جسمی در بروز اختلالات اضطرابی تصریح کرد: اختلالات اضطرابی ممکن است که در اثر غیرعادی بودن هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی مغز بروز پیدا کند. مشکل در فعالیت برخی از قسمت‌های مغز نیز در ابتلا به اختلال اضطرابی تأثیر گذار است. برخی بیماری‌ها همچون دیابت، قند خون پایین، کم کاری و پرکاری تیروئید و بارداری نیز از دیگر عوامل زیستی اضطراب است.

این مدرس دانشگاه نشان داد: تحقیقات نشان داده است که اضطراب زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود البته برخی از عوامل محیطی و اجتماعی در بروز اضطراب نقش دارند، به طور مثال فردی که شوکی همچون مرگ عزیزان، تصادف یا وقایع طبیعی را تجربه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات اضطرابی از شایع ترین اختلالات روحی، با عوارض زیادی همراه است و اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم می شود، بنابریان درمان سریع و به موقع اهمیت بسیار دارد. برای درمان اضطراب روش‌های درمانی متعددی وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار و انتخاب درمانگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، این روش ها شامل 2 روش عمده دارو درمانی و درمان از طریق روانشناس هستند.

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا