افسردگی در همه افراد یک چهره مشابه ندارد

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی، مدرس دانشگاه و درمانگر اختلالات در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: افسردگی اختلالی است که هر فرد در طول دوره زندگیش حداقل یک بار ممکن است یکی از انواع آن را تجربه کند. به این بیماری یک بیماری روحی بسیار شایع که به آن نام "سرماخوردگی روانی" نیز لقب داده اند. یعنی به همان میزانی که احتمال دارد سرما بخوریم، به همان میزان نیز ممکن است افسرده شویم.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات، افسردگی در سراسر جهان،در تمام کشورها و فرهنگ ها دیده می شود و هیچ فردی با شغل، سن و جایگاه اجتماعی و اقتصادی خاصی وجود ندارد که از ابتلا به  این اختلال در امان باشد. میزان شیوع این بیماری در زنان دو برابر مردان است که آن را به علل هورمونی، شرایط فرهنگی و فشارهای اجتماعی نسبت داده اند.

این درمانگر اختلالات روانی تصریح کرد: غمگین بودن طولانی‌ مدت، بی‌علاقه‌گی به کارهایی که قبلاً‌ً دوستشان داشتیم،کاهش تمرکز، ناامیدی، تغییر خواب و اشتها (کم،زیاد یا مختل شدن)، خستگی بیش‌ از حد و… می‌توانند نشانه‌های افسردگی باشند. اما همه افراد تمامی این حالت ها را تجربه نمی کنند و علائم در افراد مختلف متفاوت و متنوع است بنابراین افسردگی در همه افراد یک چهره مشابه ندارد.

وی اضافه کرد: در کودکان و نوجوانان نشانه های متفاوتی از بزرگسالان بروز می کند.در کودکان مشکلات مزمن جسمی مثل سردرد، دل درد، حالت تهوع می تواند با افسردگی مرتبط باشد. همچنین اضطراب، چسبیدن بیش از حد به والدین، گوشه گیری، مشکلات خواب و اشتها، ترس های طولانی و غیرمنطقی و… نیز از نشانه های وجود افسردگی در کودکان است.

هوشیار یادآور شد: این اختلال در نوجوانان خود را به شکل افت تحصیلی، استفاده از مواد مخدر، قانون شکنی، بی بند و باری جنسی، فرار از مدرسه یا خانه، پرخاشگری و زود از کوره در رفتن نشان می دهد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: این بیماری، احساسات، افکار و رفتار ما را عوض می‌کند و در اغلب موارد روی جنبه های مختلف زندگی ما از قبیل زندگی شخصی و خانوادگی، تحصیل، کار و… تأثیرات منفی به جا می گذارد. به طوری که خود بیمار هم در می یابد که مثل سابق نمی تواند به مسؤولیت های خود رسیدگی کند و انجام و شروع کارها برایش بسیار دشوار شده است. اما در برخی موارد خود فرد یا اطرافیان حتی ممکن است متوجه نشوند درگیر بیماری شده اند.

هوشیار ادامه داد: در این نوع از افسردگی که به آن "افسرده خویی" می گویند فرد روزهای متمادی بدون اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد، غمگین و ناراحت است و اگرچه وظایف و مسؤولیت های خویش را انجام می دهد اما در پس زمینه، حال روحی خوبی ندارد. بنابراین من، شما یا دوست و همکارمان که هر روز رأس ساعت در محل کارش حاضر است و اتفاقاً بسیار هم شوخ طبع است، امکان دارد در پس ظاهر آرام و عادی خود، در حال دست و پنجه نرم کردن با افسردگی باشد.

وی عنوان کرد: افسردگی یک بیماری جدی روحی و روانی است، چیزی فراتر از غمگین و بی انگیزه بودن فرد افسرده با منفی بینی خاصی به خود، دیگران و دنیا نگاه می کند و گاه افکاری مربوط به مرگ، مردن و خودکشی توی ذهنش می چرخد که زندگی و سلامتی اش را تهدید می کنند. حدود دو سوم از بیمارن افسرده این افکار را تجربه می کنند و 10 درصد آنان دست به خودکشی می زنند و این بدین معنی است که افسردگی جان بیماران را تهدید می کند.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: علت های شروع افسردگی می تواند متنوع باشند برخی از انواع آن با شروع یک فصل جدید (مخصوصاً فصل های سرد سال) آغاز می شود که به آن افسردگی فصلی می گویند. برخی دیگر به دنبال تغییرات شدید هورمونی مثل افسردگی پس از زایمان، بعضی از افسردگی ها هم به دنبال یک اتفاق تلخ و دردناک یا اضطراب آور از قبیل مرگ عزیزان، طلاق، ورشکستگی مالی، تجاوز و… اتفاق می افتند. فارغ از این که علت اختلال چیست، درمان و رسیدگی به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان شد: درمان های اصلی اختلال افسردگی از دو راه دارو درمانی و مشاوره با روانشناس امکان پذیر است. درمان دارویی با نظر روانپزشک صورت می پذیرد و بنابر نیاز بیمار یک یا چند دوره باید دارو مصرف شود تا درمان اتفاق بیفتد. نکته بسیار مهم در درمان دارویی پرهیز از مصرف خودسرانه داروها و کم و زیاد یا قطع کردن آنان بدون نظر متخصص است. دوره درمان توسط روانشناس نیز باید بطور کامل و تا پایان دوره ادامه یابد تا درمان کامل رخ بدهد، این درمان ممکن است نیازمند زمان بیشتر اما با عارضه کمتر باشد.
افسردگی درمان پذیر است و علیرغم شیوع بالای این اختلال، امید به درمان بالایی برای آن وجود دارد. طبق منابع، ترکیب دارو درمانی با درمان روانشناختی (مشاوره با روانشناس) مؤثرترین درمان برای افسردگی است و در اغلب موارد به درمان می انجامد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا