دندان عقل: بودن یا نبودن، مسأله این است!

دندان عقل جزو آخرین دندان‌های انسان محسوب شده و از حدود 17 سالگی ظهور می‌کنند. در برخی موارد، دندان عقل در حالت نهفتگی باقی مانده و زیر لثه پنهان شده و به دندان‌های دیگر فشار وارد می‌کنند. دندانپزشکان معمولا برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند درد، التهاب لثه و پوسیدگی با انجام جراحی، دندان‌های عقل نهفته را خارج می‌کنند.

اما نتایج تحقیقات اخیر در انگلیس نشان می‌دهد، دندانپزشکان نباید دندان عقل نهفته را که فاقد هرگونه علائمی است، تحت عمل جراحی قرار دهند.

مطالعه صورت گرفته توسط موسسه ملی سلامت و مراقبت (NICE) انگلیس نشان می‌دهد، تنها بیمارانی که دندان عقل آنها دچار مشکل بوده یا از سایر مشکلات دندانی رنج می‌برند، می بایست دندان عقل خود را بکشند.

براساس این رویکرد درمانی جدید، به دندانپزشکان توصیه می‌شود از کشیدن دندان‌های عقل نهفته فاقد هرگونه علائمی مانند درد یا التهاب خوداری کرده و تنها بصورت مستمر، وضعیت این دندان‌ها را برای آگاهی از بروز مشکلات احتمالی بررسی کنند؛ انجام رادیوگرافی هر دو سال یکبار توصیه شده است.

این استدلال مطرح می‌شود که جراحی (در موارد غیرضروری) می‌تواند با عوارض جانبی مانند آسیب دیدن عصب، صدمه به دندان‌های دیگر، عفونت، تورم، خونریزی، درد یا بروز مشکل و ناتوانی بیمار در باز کردن کامل دهان همراه باشد.

تنها در سال‌های 09-2008 در استرالیا از هر 100 هزار نفر، 527 نفر برای جراحی دندان عقل به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که این میزان هفت برابر میزان  این جراحی در انگلیس است و این نرخ روند فزاینده‌ای را در پیش گرفته است.

استفاده از رویکرد درمانی مشابه انگلیس می‌تواند علاوه بر کاهش عوارض جانبی جراحی برای بیماران، به کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان منجر شود.

اما دکتر ریک اولیو رئیس جامعه دندانپزشکان استرالیا، رویکرد درمانی انگلیس درخصوص دندان عقل را تنها یک اقدام برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها عنوان و خاطر نشان می‌کند: تحقیق کافی در مورد این رویکرد در انگلیس انجام نشده و تنها دندانپزشک معالج است که می‌تواند درخصوص خطر حفظ دندان عقل نهفته به بیمار هشدارهای لازم را بدهد.

دکتر اولیو که درحال حاضر پژوهشی را درخصوص تأثیر کشیدن دندان عقل آغاز کرده، عنوان می‌کند: هرچه سن افراد بالاتر برود، میزان عوارض جانبی ناشی از جراحی نیز شدیدتر می‌شوند؛ این عوارض جانبی 5 تا 21 درصد بیماران را درگیر می‌کنند.

به گفته دکتر اولیو، انجام رادیوگرافی هر دو سال یکبار برای پیگیری وضعیت دندان‌های عقل نهفته نیز به معنای قرار گرفتن در معرض اشعه بیشتر است؛ درحالیکه با یکبار جراحی و کشیدن این دندان‌ها مشکل برطرف می‌شود. اتخاذ این رویکرد درمانی در انگلیس در آینده نزدیک منجر به افزایش مخاطرات جراحی دندان عقل خواهد شد.

نتایج رویکرد جدید جراحی دندان عقل در انگلیس در مجله British Dental Journal منتشر شده است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا