سلامت حیوانات بر سلامت انسان تأثیر دارد

دکتر مازیار منشئی جراح و دامپزشک، دارای بورد تخصصی جراحی دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: در رابطه با نگهداری حیوانات، اگر اصول بهداشتی کامل رعایت نشود می تواند تبعات بدی در پی داشته باشد، اما با رعایت کامل اصول بهداشتی می توان برای جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اقدام کرد.

مازیار منشئی ادامه داد: دامپزشکی را نباید فقط از دید درمان حیوان ها نگاه کرد، بلکه باید دامپزشکی را به عنوان راهکاری برای درمان آن ها و در موارد زیادی برای پیشگیری و درمان بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در نظر گرفت. 

وی اشاره کرد: به عنوان مثال یک شخص از صبح تا شب در تمام وعده های غذایی خود از محصولاتی استفاده می کند که پایه دامی دارند و اگر آن دام بیماری درمان نشده داشته باشد، امکان دارد آن بیماری از طریق استفاده محصول های دامی به انسان منتقل شود، در نتیجه سلامت دام و طیور بر سلامت و بهداشت جامعه نقش به سزایی دارد.

این جراح افزود: هر شخص به هر دلیلی از حیوان های خانگی و صنعتی نگهداری می کند، باید توجه داشته کند که درگیر بیماری های عفونی نشوند زیرا برخی از بیماری های عفونی بین انسان و حیوان مشترک هستند.

مؤسس کلینیک دامپزشکی آپادانا اشاره کرد: نگهداری از حیوان ها می تواند حس مسؤولیت پذیری را در انسان افزایش دهد همچنین به ارتباط گرفتن با طبیعت کمک می کند تا برای محیط زیست خود وقت بیشتری بگذاریم و با فرهنگ سازی درست از تخریب آن جلوگیری کنیم، زیرا کسی که از طبیعت و محیط زیست خود آگاهی ندارد ناخودآگاه باعث تخریب محیط خود می شود.

وی ادامه داد: موارد ذکر شده در صورتی امکان پذیر است که برای آنها قانونی در نظر گرفته شود و با فرهنگسازی و قانون صحیح به گونه ای رفتار شود که نه به حیوانات آسیب وارد شود و نه خطری سلامتی افراد جامعه را تهدید کند.

این متخصص جراحی حیوانات گفت: برای حمل حیوانات بهتر است از باکس های مخصوص حیوانات استفاده شود تا برای کسی ایجاد وحشت نکند و یا اینکه در هنگام رانندگی حواس رانندگان دیگر را پرت نکند.

وی افزود: در کشورهای خارجی فرهنگسازی خوبی در این زمینه انجام شده است، به عنوان مثال اگر حیوان خانگی شما در خیابان مدفوع یا ادرار کرد باید آن محل را تمیز کنید وگرنه از سمت جریمه می شوید اما در ایران دیده شده است حیوان خود را به خیابان می آورند تا مدفوع کند. در صورتی که این کار باعث می شود فضا آلوده شود و یا حتی افراد جامعه دچار بیماری شوند.

منشئی در مورد غذا رسانی به حیوانات ولگرد اشاره کرد: غذا رسانی به این حیوانات کار درستی نیست زیرا باعث می شود به مرور زمان خوی شکار آن حیوان از بین برود به عنوان مثال اگر یک گربه شکار نکند و غذاهای که انسان ها برای آن می آورند را بخورد، باعث می شود تعداد جوندگان افزایش پیدا کند و به محیط زیست آسیب وارد شود. در کل دستکاری در نظام خلقت کاری درستی نیست.

در پایان دکتر منشئی در مورد بیماری کرونا و شیوع آن در حیوانات گفت: تا این لحظه موردی در خصوص انتقال کرونا از انسان به حیوان و بلعکس بیان نشده است، اما افرادی که حیوان خانگی دارند باید  از آن مراقبت کند و اگر افراد خانواده درگیر بیماری کرونا شدند باید تا حد امکان از حیوان فاصله گرفته و خود را قرنطینه کنند، زیرا این بیماری هنوز یک بیماری نا شناخته است و امکان دارد در بدن حیوان هم جهش پیدا کند. تا کنون گزارشی مبنی بر بیمار شدن پرندگان و سگ ها نشده و تنها دو مورد ابتلا در بین گربه سانان بوده که بعد از درمان بهبودی حاصل شده است.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا