سالمندی فصل بالندگی

زهرا خوانساری دکترای تخصصی مشاوره در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، با بیان اینکه پیری از جمله کلماتی است که به سختی می‌توان آن را تعریف کرد، اظهار داشت: برای تعریف پیری معیارهای زیادی وجود دارد به طوری که در نقاط مختلف دنیا براساس فرهنگ‌های مختلف پیری را به اشکال مختلف تعریف کرده اند.

وی اضافه کرد: به طور کلی پیری را براساس سن تقویمی، سن فیزیولوژیک و سن روانی می‌توان تعریف کرد. از نظر سن تقویمی وقتی سن از ۶۰ سالگی بگذرد دیگر دوران میانسالی تمام شده و وارد کهنسالی می‌شویم. ولی معمولاً پیری را سن بالاتر از ۷۵ سالگی تعریف می‌کنند.
خوانساری با اعلام اینکه پیری را از نظر فیزیولوژی براساس ویژگی‌های عملکردی و ظاهری بدن تعریف می‌شود تصریح کرد: به همین دلیل ممکن است فردی با سن تقویمی زیاد در زمره پیران قرار نگیرد.

وی افزود: همین طور افرادی هستند که در سن کم دچار پیری زودرس می‌شوند. در سندرم پیری کودکان که به نام سندرم Hutchinson Gilford شناخته می‌شود کودکان در سن کم دچار چروکیدگی پوست صورت، کوتاهی قد، سفتی مفاصل، کچلی و علائم قلبی و عروقی می‌شوند. 
این دکترای مشاوره نشانه های چنین پیری را اینگونه بیان کرد: این سندرم بسیار نادر است و یک مورد در هر ۸ میلیون رخ می‌دهد در زمره پیری فیزیولوژیک است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: پیری را می‌توان از نظر روانی هم تقسیم‌بندی کرد. سن روانی هرکس با سن تقویمی و سن فیزیولوژیکی وی متفاوت است، سن روانی بر مبنای حالت‌های عاطفی و هیجانی سنجیده می‌شود. اگر چه سن روانی با سن تقویمی فاصله دارد، ولی معمولاً به سن فیزیولوژیک نزدیک‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از سال ‌ها پیش از بازنشستگی به مواردی فكر كنیم كه می ‌شود در دوران فراغت به آنها پرداخت، كارهایی كه در این روزها هیچ وقت فرصتش را نداشته و نداریم. مثل برخی سفرها، دیدن نوه‌ای كه سال ‌هاست ندیدیمش تا رسیدگی به باغچه خانه و گلدان ‌ها، نقاشی و ده ‌ها كار دیگر كه همه راه‌ هایی برای پر كردن اوقات بیكاری ما هستند. همچنین می‌ توانیم و باید برای خود سرگرمی ایجاد كنیم، به خصوص سرگرمی‌ هایی كه نیاز به فعالیت شدید نداشته باشند، مانند مطالعه كردن، دیدن فیلم، جمع ‌آوری بعضی از اشیا، داشتن یك كلكسیون كوچك و… حتی می ‌توانیم از این راه منبع درآمدی نیز برای خود ایجاد كنیم مثلاً با خیاطی كردن، آشپزی، آموزش دروس و….

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا