عطاری داروخانه است نه مرکز درمانی

به گزارش سیناپرس اصفهان، دکتر محمد مهدی یزدانی متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته جهان و با پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی، طب های سنتی و مکمل کشورهای مختلف، جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده اند و توانسته اند با رویکرد علمی و مقاله محور، مقبولیت لازم را در محافل علمی نیز به دست بیاورند؛ اما متأسفانه در کشور ما به علت عدم وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و قاطع در این زمینه، هنوز این علم تخصصی با خرافات و بحث های غیر علمی آمیخته است و همین امر باعث شده عده ای از مردم و مسؤولان دید مثبتی به آن نداشته و با شک و تردید به آن نگاه کنند. 

وی در ادامه با بیان اینکه مردم فکر می کنند که مطب های پزشکان طب سنتی جای شبیه به عطاری ها باید باشد،گفت: مطب ها و سلامتکده های تخصصی طب سنتی هم تحت قوانین وزارت بهداشت می توانند دارای تمام استانداردهای مکان های درمانی باشند. 

یزدانی یادآور شد: مردم باید فعالیت پزشکان متخصص و سلامتکده ها را در ابتدا از افراد شیاد که بدون گذراندن دوره پزشکی و تخصص طب سنتی خود را با القابی از جمله حکیم و استاد معرفی می کنند و بعد از آن از صنف عطارها جدا کنند. 
مدیریت سلامتکده تخصصی طب سنتی هورشید اذعان داشت: آن دسته از عطارهای عزیز که به قوانین احترام می گذارند و به بحث درمان ورود نمی کنند و در خط مشی اتحادیه خود، یعنی عرضه گیاهان دارویی به صورت مفرده و نه ترکیبی می پردازند، نه تنها مانعی در امر توسعه طب سنتی و درمان نیستند بلکه می توانند کمک کننده هم باشند.

وی اضافه کرد: به همین دلایل است که من با صحبت هایی پیرامون تعطیل کردن یا برچیدن عطاری ها مخالف هستم، به نظرم باید رویه این شغل اصلاح شود. از جمله کارهایی که می توان در این خصوص انجام داد می توان به تعریف فرآیند اخذ مجوز با گرفتن آزمون مهارت سنجی، تعریف سرفصل های آموزشی مناسب و متناسب با قوانین، گرید بندی عطاری ها و برگزاری آموزش های اجباری ادواری اشاره کرد. البته قابل ذکر است که اتحادیه عطاری و سقط فروش اصفهان در حال برداشتن گام های ارزنده ای در این زمینه است.

وی افزود: براساس قانون، هرجایی که صحبت از طب، پزشکی، معاینه و درمان است، تنها و تنها پزشکی که دارای کد نظام پزشکی و دارای مجوز طبابت است، می تواند در این امر ورود کند و حدود پانزده سال است که در کشور دکترای تخصصی طب ایرانی در دانشکده های طب ایرانی در حال تدریس است و پزشکان عمومی برای ادامه تحصیل در این مقطع مشغول به تحصیل می شوند.

یزدانی تصریح کرد: در کنار متخصصان کلینیک های تخصصی طب سنتی ایرانی که به نام سلامتکده طب ایرانی شناخته می شوند و در سال های اخیر درحال خدمت رسانی استاندارد به مردم عزیز کشورمان هستند؛ درحال حاضر نیز در اصفهان دو سلامتکده خصوصی در حال فعالیت هستند که یکی از آن ها سلامتکده تخصصی طب سنتی هورشید است و در زمینه های مختلف درمانی از جمله: طب سنتی، فصد، حجامت، زالو درمانی، طب سوزنی، عطر درمانی، ماساژ و… توسط پزشکان عزیز متخصص درحال انجام وظیفه است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا