سنت شکنی جامعه با کسب هویتی پسرانه

به گزارش سیناپرس، معضل دختران پسران نما یا Tomboy از جمله معضلاتی است که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم. معضلی که کارشناسان علل و عوامل متعددی را در بروز این آسیب اجتماعی موثر و دخیل می دانند.

به گفته دکتر محمدرضا ایمانی، روان ‌شناس و مدرس دوره‌ های مهارت زندگی، هرگونه انحراف از ارزش های اجتماعی، فرهنگی و سنتی جامعه، به عوامل مختلفی مانند ساختارهای فرهنگی جامعه، نگرش و باورهای والدین، نوع مهارت و دانش تربیتی فرزندان بستگی دارد. به عنوان مثال هنوز در بسیاری از اقوام ایرانی، تولد پسر را یک امر خارق العاده و تولد دختر را یک اتفاق عادی و گاهی بد شانسی قلمداد می کنند.

وی افزود: اگر احساس امنیت و ارزشمندی در میان دختران از سنین کودکی ایجاد نشود، ناراحتی، خشم، خشونت او را در برمی گیرد بنابراین سعی می کند رفتارهای پسرانه از خود بروز دهد. درحالی که والدین باید از سنین کودکی ضمن آموزش هویت دخترانه به آنها ارزش و بالندگی نیز بدهند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا ظهور پدیده دخترزدگی محصول خانواده و جامعه است؛ این رفتارها ناشی از رفتارهای ناعادلانه و تبعیض ‌گرانه ‌ای است که اغلب در دختران نوجوان هویدا می‌ شود. دخترانی که خواهان آزادی بیشتر و برابری با پسران هم سال شان را دارند.

همچنین نازنین خانی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در این خصوص به سیناپرس گفت: متاسفانه هم اکنون برخی از اقشار جامعه، نگاهشان به زن، نگاهی جنسیت زده است و بهترین و تنهاترین راه را برای زنان ازدواج می دانند. در بسیاری از خانواده ها داشتن فرزند پسر نشانه برتری آنهاست. از سوی دیگر پسران امتیازهای بیشتری نسبت به دختران در جامعه دارند. این عوامل باعث شده تا امروزه برخی از دختران برای کسب امتیاز بیشتر، آزادی و کمتر برچسب زده شدن در غالب پوشش و هویت پسرانه در جامعه حضور پیدا کنند. در واقع هویت آنها آشفته شده است.

کارشناس رشته روان شناس بالینی اظهارداشت: معمولا این پدیده از سنین 13 الی 14 سالگی آغاز و تا بیست سالگی ادامه دارد. در این دوران بسیاری از خانواده ها نگران هستند که مبادا فرزندشان مشکل ترنس سکشوال داشته باشند. در صورتی که اینگونه نیست و مشکل ترنس بودن در سنین 4 الی 5 سالگی علایم خود را نشان می دهد؛ داشتن رفتارهای پسرانه دختران در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر مربوط به مشکلاتی است که در وهله نخست ریشه آن را باید از درون خانواده و در وهله های بعدی در جامعه جست و جو کرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از خانواده ها زن را به عنوان زیردست و مطیع قلمداد می کنند. در حالی که والدین باید به فرزند دخترشان محبت زیادی داشته باشند. این باور را بین آنها ایجاد کنند که هیچ تفاوتی با پسران ندارند. به او حس امنیت بدهند تا اگر مشکلی برای آنها ایجاد شد، به راحتی بتوانند بازگو کنند.

وی ادامه داد: پس از خانواده، جامعه نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت و ارتقای جایگاه زنان دارد. متاسفانه شاهدیم برخی از دختران در سنین نوجوانی در بیرون از منزل و در جامعه مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند. مسلما این دختر برای امنیت بیشتر و در امان ماندن از گزند مردان با پوشش و هویت مردانه در جامعه حضور پیدا کنند.

خانی خاطرنشان کرد: برخی از این دختران در آینده به دلیل تبعیض های حاکم در خانواده و جامعه، مرد ستیز شده و در زندگی زناشویی شان با مشکل مواجه می شوند. آنها مرتب این حس را دارند که ثابت کنند تفاوتی با مردان ندارند یا حتی برتر از مردها هستند. بسیاری از این دختران خود را طرفدار حقوق زنان می دانند. بیشتر آنها مرد ستیز هستند و نمی توانند از حقوق زنان دفاع کنند. باورشان از حقوق زنان این است که باید با مردان مبارزه کنند.

وی در گفتگو با سیناپرس تاکید کرد: این مساله باید در خانواده و جامعه فرهنگ سازی شود. والدین باید بدانند دختران شان نیاز به حس آزادی و امنیت دارند. آنها نباید مدام به دختران دیکته کنند که دختر نباید چنین کاری را انجام دهد. دختر نباید بلند بخندد. دختر نباید بیرون از منزل برود. هزاران برچسب دیگری که امروزه به دختران زده می شود باید برداشته شود. اگر جایگاه دختران ارزشمند شمرده شود، آنان جایگاه و هویت خودشان را حفظ می کنند و در جامعه با هویت خودشان ظاهر می شوند.

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا