درخشش لانه زنبورهای کاغذی در شب

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، شب هنگام و با تاباندن نور نامرئی میان شاخ و برگ درختان جنگل های ویتنام، لامپ هایی سبز و نورانی می توان دید که در تاریکی می درخشند.

به گزارش محققان این فانوس های وهم آور و عجیب، لانه گونه ای از زنبورهای کاغذی آسیایی هستند و این شعاع نور از الیاف ابریشمی داخل لانه ها ساطع می شود. این لانه ها هنگام برخورد نور فرابنفش شب نمایی می کنند.

برند شول هورن شیمیدان آزمایشگاه الکترو مولکولی می گوید: دیدن این صحنه بسیار مسحور کننده است. شول هورن و همکارانش این لانه ها را زمانی کشف کردند که در جنگل های ویتنام با مشعل های دارای نور فرابنفش قوی در پی یافتن حشرات شب نما بودند.

وی می گوید: به نظر می رسید فردی در میان جنگل چراغ قوه روشن کرده است در حالی که کسی در آنجا نبود.

شب نمایی پدیده ای است که در قلمرو اکثر حیوانات مشاهده می شود برای مثال پلاتیپوس ها (پستانداران آبزی بومی استرالیا)، عقرب ها و قورباغه های درختی خالدار، همگی زیر نور فرابنفش شب نمایی می کنند.

محققان با بررسی و تحلیل نور فلورسنت لانه زنبور های کاغذی در آزمایشگاه دریافتند که نخ های ابریشمی داخل لانه ها، نوری درخشان تر از نور سایر بیومتریال های (زیست ماده) مستند فلورسنت تولید می کند. لانه یکی از گونه های زنبور کاغذی (P.brunetus) حدود یک سوم مقدار نور جذب شده را ساطع می کند و در برخی موارد، لانه ها از فاصله ی 20 متری با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

شول هورن افزود: ما پیش از این چنین موردی را مشاهده نکرده بودیم.

به گفته محققان،  نور فلورسنت برای زنبورها فوایدی به همراه دارد، اگر چه چگونگی آن مشخص نیست . یکی از فرضیه های مطرح شده این است که لانه ها با جذب انرژی زیان آور و انتشار آن به شکل نور مرئی، لارو زنبورها را از خطرتابش اشعه فرابنفش محافظت می کنند.

بر اساس فرضیه دیگری، زمانی که خورشید در انتهای روز مستقیماً آخرین تشعشعات فرابنفش خود را نورافشانی می کند، لانه های شب نما در میان شاخ و برگ تاریک درختان چون سیگنال های نوری عمل کرده و به زنبورها کمک می کند تا راه خانه را پیدا کنند.

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا